Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Befria Klara kyrka!

Gösta Grassman var tidigare pressråd med stationeringar i Paris, London, Bryssel och Berlin. Han är numera flitig debattör i stadsbyggnadsfrågor, och pläderar här för en bättre lösning på Citybanans behov av sin nya centralstation än de som hittills presenterats.

Publicerad: 31 Juli 2012, 09:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Planeringen för Citybanans invigning år 2017 pågår för fullt. Jag tror det blir en glädjens dag för alla invånare i Stockholmsregionen. Äntligen kan det bli slut på pendeltågens ständiga förseningar – och dessutom ordning på fjärrtågen på Stockholm Central. Det ska vi fira!

Den viktigaste stationen på Citybanan kommer att ligga just i City, mitt emot Stockholms Central. Det är naturligt att platsen för den nya stationen får spektakulär utformning. Och fantasin har redan satts i rörelse hos politiska beslutsfattare, arkitekter och byråkrater. Först kom förslagen om en ”skyskrapa” på 40, 50 eller 60 våningar. Dessa idéer klingade av relativt snabbt. Så fick vi se ritningar på ett nytt megahotell – i guldförpackning – som skulle placeras ovanpå Citybanans uppgång.

Men även det stora guldhotellet, som avsågs breda ut sig över ett och ett halvt kvarter, får stanna på ritbordet. Skönhetsrådet har satt ner foten.

Jag vill här lämna ett helt nytt förslag till lösning av problemet. Jag anser liksom de flesta att Citybanans station i Klara förtjänar att synas lång väg. Platsen bör ha en tydlig markering, ett utropstecken.  

Den nya stationen måste också bli funktionell, med perfekta, smidiga flöden av människor i olika riktningar. Mycket dagsljus och dämpad akustik!

Min vision – som jag presenterar det historiska året 2012 – hämtar inspiration från August Strindbergs tankar om att ”riva för att få luft och ljus”.

Riva? Var det inte fråga om att bygga här? Låt mig förklara i några korta punkter.

• Riv först av allt Hotel Continental till grunden. Detta trista hus från 1950-talet, med en doft av DDR-arkitektur, saknar värde. Det är på just denna plats Citybanan ska få sin uppgång.

• Bygg Citybanans station i Klara som en enda fastighet, 15–20 meter hög. Låt byggnaden stå för sig själv – såväl symboliskt som arkitektoniskt. Härigenom skapas möjligheter till många fönster och genomsläpp av ljus från huset fyra sidor och från fastighetens tak.

• Glöm alla tankar på lyxhotell, bostadsrätter och kommersiella lokaler som skulle staplas på huvudet av Citybanan. Tänk om helt och hållet!

• Befria Klara kyrka! Detta blir den automatiska – och helt kostnadsfria – fördelen med mitt förslag. Ty om själva stationen görs endast cirka 15–20 meter hög, vilket räcker gott och väl, så frigör vi nästan helt och hållet utsikten mot kyrkan.

Seklernas gång har gett Klara kyrka dess magiska djupröda nyans. Den slanka tornspiran i koppargrönt vakar värdigt över staden. Ingen som stiger ut från Centralen kan undgå att se Klara kyrka. Stockholm City återerövrar en samlande symbol, strålande vacker och med historiska rötter!

Politikerna i Stadshuset ville ha ”något extra”. Jag hävdar att detta extraordinära utropstecken redan existerar. Det gäller nu att befria Klara kyrka, som genom sin skrymmande och fula omgivning varit fjättrad i ett halvt sekel.

Jag tror inte att resan för Klara kyrka blir vare sig lätt eller bekymmersfri. Ett första hinder utgörs av det statliga, vinstdrivande företaget Jernhusen, som äger marken på denna plats. En lösning av det slag jag skisserar ligger ovanför företagsledningens ansvarsnivå. Här krävs ägardirektiv från staten. Sannolikt måste både staden, regionen och regeringen vara överens för att projektet ska kunna slutföras.

Det skulle glädja mig om man kunde lösa frågan över partigränserna, i ett slags ekumenisk anda. Stora felgrepp gjordes av socialdemokraterna som satt vid makten under 1960- och -70-talen i Stockholm, särskilt illdåden mot Klarakvarteren. Och alliansens vansinniga byggande av Stockholm Waterfront Building för bara ett par år sedan var ett misstag av liknande dignitet.

Både socialdemokraterna och de borgerliga partierna häftar således i skuld till landets medborgare genom sina aningslösa beslut inom stadsplaneringen. Jag har här anvisat en modell för att åter skapa luft och ljus i Stockholm City och befria Klara kyrka. Om de politiska partierna väljer min lösning, så vore det en icke föraktlig avbetalning på deras gemensamma skuldbörda gentemot medborgarna.

Gösta Grassman, journalist, diplomat och f d pressråd i London, Paris, Bryssel och Berlin

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.