Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Branschen behöver fler kvinnliga förebilder

I hela byggbranschen pågår en dragkamp om de bästa talangerna. För att branschen – och de enskilda bolagen – ska säkerställa sin överlevnad i på lång sikt måste vi gemensamt se till att bredda rekryteringsbasen. Mångfald, hållbarhet och lönsamhet går hand i hand, skriver Nina Munter, hållbarhetschef på Svevia.

Publicerad: 22 Oktober 2013, 12:50


Det är ingen nyhet att det i vår bransch råder brist på kompetenta medarbetare. Detta innebär en stor utmaning och en ständigt pågående dragkamp om de bästa talangerna. Talanger, som särskilt i vår bransch, har stora möjligheter att välja arbetsgivare i stället för tvärtom. Det är inte heller någon nyhet att branschen har en kraftig obalans beträffande såväl kön som personer med annat etniskt ursprung än svenskt. För att såväl branschen som de enskilda bolagen ska säkerställa sin överlevnad på längre sikt bör vi gemensamt se till att rekryteringsbasen breddas. Mångfald, hållbarhet och lönsamhet går nämligen hand i hand. Därför är jag säker på att den som bäst lyckas med att attrahera den icke-traditionella medarbetaren är den som i framtiden kommer att stå som vinnare.

Vid civilingenjörsutbildningar inom Väg- och vatten är fyra av tio studenter tjejer samtidigt som endast en av tio färdigutbildade kvinnliga ingenjörer söker sig till entreprenadföretagen. Merparten väljer i stället hellre konsultbranschen eller beställarsidan.

Andelen kvinnliga medarbetare hos Sveriges största anläggningsföretag utgör följaktligen en sorglig läsning:• JM: Andel kvinnliga medarbetare är 18 procent.• NCC: Andel kvinnliga medarbetare är 12 procent. • Peab: Andel kvinnliga medarbetare är 9 procent.• Skanska: Andel kvinnliga medarbetare är 15 procent.• Svevia: Andel kvinnliga medarbetare är 12 procent.

Vid en genomgång av samma bolags ledande befattningshavare kan man konstatera att fördelningen inte ser särskilt mycket bättre ut.

De husbyggande bolagen har en något jämnare fördelning, men jag utgår ifrån att inte någon är nöjd.

Hur ska vi då göra för att motverka denna betydande kompetensförlust? Hur ska vi lyckas med att göra såväl branschen som det egna bolaget mer attraktivt för den målgrupp som traditionellt inte sökt sig till branschen? En strategi är att skapa fler förebilder inom branschen i allmänhet och fler kvinnliga förebilder i synnerhet. Förebilder skapar nämligen framgång.

Det är nämligen ingen slump att antalet anmälda till Stockholm Triathlon 2013 ökade med 400 procent efter Lisa Nordéns OS-silver förra sommaren, att Sveriges skidklubbar fick ett rejält antal nya utövare i samband med Sveriges längdskidåkningsmedaljer i Turin-OS 2006 eller att fotboll, sedan Zlatan, numera undantagslöst spelas på varje skolgård i hela Malmö. Det stavas helt enkelt: Förebilder!

Genom att i större utsträckning rekrytera, befordra och lyfta fram duktiga kvinnor förändrar vi bilden av såväl branschen som det egna bolaget vilket skapar en god cirkel som gör det lättare och billigare att attrahera och rekrytera nya duktiga icke-traditionella medarbetare.

Det jag vill skicka med till alla chefer är alltså: Rekrytera, befordra och lyft fram duktiga kvinnor.Till er som vet att ni är en potentiell förebild:Ta för er, ta plats, bana väg, förändra!

På så sätt bidrar ni till att förändra bilden av branschen, göra den mer attraktiv, öka antalet skickliga medarbetare och skapa en hållbar utveckling.

Nina Munter, Svevias Hållbarhetschef.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.