Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Branschen behöver mer piska"

Publicerad: 3 April 2014, 13:29

BI:s seminarium

”Vi som stor byggherre måste sätta piska på våra entreprenörer, lite hårdare och tuffare än vad entreprenörerna tycker är bekvämt”. Det säger Tomas Ringdahl från Akademiska Hus som var en av paneldebattörerna på BI:s seminarium ”Säkra byggen” i går på Nordbygg.


Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2015

BI satsar 50 miljoner kronor för att stötta små och medelstora medlemsföretag i säkerhetsfrågor. Bland annat har man anställt särskilda arbetsmiljörådgivare som ska stötta byggföretag på olika håll i landet.

På seminariet i går hade Sveriges Byggindustrier, BI, samlat ihop företrädare från olika delar av byggprocessen.

– Säkerhet är den viktigaste frågan i vår bransch och den röda tråden är att alla ska vara med. Det gäller att vi tar ledarskapet för ökad säkerhet och vi måste jobba för att förbättra attityderna i alla olika led, säger BI:s vd Ola Månsson.

Fredrik Moback, Trafikverket, är teknik- och miljöchef på Citybanan i Stockholm – ett jätteprojekt med tunnelbygge rakt under Stockholms citykärna, en budget på 17 miljarder och ungefär 2 000 personer sysselsatta. Säkerhetsambitionerna har redan från början varit höga, trots det har Citybanan drabbats av ett antal allvarliga olyckor.

– Vi har haft ett aggressivt säkerhetsarbete, men det har inte räckt till. Samtliga olyckor har skett utanför det egentliga tunnelområdet.

De har skett vid den intilliggande spårmiljön och i ett fall i en källare där man jobbade med grundförstärkning. Nu har vi skärpt säkerhetsarbetet ytterligare, säger Fredrik Moback.

I höstas satte Trafikverket upp en ny handlingsplan. Byggherrens projektchef har träffat ledningen för alla entreprenörer, tio stora och ett 20-tal installationsföretag. Alla företag får lämna in en särskild handlingsplan, alla byggledare genomgår en workshop. Det arrangeras nätverksmöten med alla inblandade bolag, safety alerts skickas ut till alla när det sker tillbud och Trafikverket arrangerar särskilda arbetsmiljötävlingar inom projektet.

– Vi har goda exempel också. Strabag, som drar den kilometerlånga Norrmalmstunneln har haft en dags frånvaro på grund av skada, en klämskada på en hand, på 264 000 arbetade timmar. Vi frågade vad som låg bakom och de hänvisade till ett väl sammansvetsat arbetslag, låg personalomsättning, att alla kan varandras arbetsuppgifter och att man varit väldigt noga med städningen av arbetsplatsen, säger Fredrik Moback.

Tomas Ringdahl, med bland annat en 30-årig karriär på Skanska bakom sig, företräder en annan av landets allra största byggherrar – Akademiska Hus med en projektportfölj på 21 miljarder kronor.

Han vill se bildandet av ett Safety Building Council.

– Det här är en fråga som ska vara öppen. Det är en branschfråga och ska inte vara ett konkurrensmedel hos de stora byggbolagen. Vi måste ha branschgemensamma regler och här bör vi stora byggherrar vara drivande. Vi borde lägga piska på entreprenörerna, lite tuffare än vad byggarna tycker är bekvämt, säger Tomas Ringdahl.

Han föreslår också att detta Safety Building Council, eller alternativt de stora byggherrarna själva, sätter olycksfallsribbor som entreprenörerna måste svar upp mot utifrån olycksstatistiken.

– Jag gissar att branschen ligger på ungefär 15 olyckor på en miljon arbetstimmar. Säg att vi som beställare från 2015 kräver att utfallet ska ligga under 13 olyckor. Sedan sänker med en enhet per år. Då sätter vi press och våra huvudentreprenörer kan bara arbeta med serösa underentreprenörer. Oseriösa aktörer åker ut, säger Tomas Ringdahl.

Relaterade artiklar

BI har säkerhetsfokus på Nordbygg

Tomas Ringdahl: ”Ställ krav på säkerhet”

Per Hindersson

Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2015

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.