Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Bromma flygplats bromsar bostadsbyggandet"

”Bromma flygplats är en bromskloss som hämmar Stockholms utveckling och hindrar Stockholm från att bygga fler bostäder. De höjd-, säkerhets- och bullerrestriktioner som följer av Bromma flygplats hindrar Stockholm från att bygga högre byggnader och fler bostäder i hela Stockholms stad”, skriver Daniel Helldén, (MP) oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Publicerad: 23 Maj 2014, 07:30

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Vi står inför en enorm utmaning. Varje år växer Stockholms stad med cirka 20 000 personer.  Det kräver att vi börjar använda marken i Stockholm på ett smart och yteffektivt sätt. Det handlar om att vi måste bygga på höjden, förtäta på de ställen som vi kan, samtidigt som vi ser till att inte bygga bort våra attraktiva grönområden. Tyvärr medverkar uppgraderingen av Bromma flygplats till en storflygplats att vi nu i stora delar av Stockholm inte kan bygga fler bostäder. Betydande delar av Södermalm, Marieberg, Västra Kungsholmen, Västerort, hela vägen bort till Spånga och Tensta, har idag restriktioner på grund av Bromma som gör att det blir svårare att bygga fler bostäder.

Och det är inte bara marken runt Bromma flygplats som inte kan utnyttjas på ett effektivt sätt. Det är i högsta grad också marken på själva flygplatsen. I dag råder det brist på byggbar mark i Stockholm. I stället för en flygplats i en tät stadsmiljö vill Miljöpartiet bygga en ny stadsdel – Bromma parkstad med minst 50 000 bostäder och upp till 30 000 arbetsplatser.

Inom tre år kan Bromma flygplats börja omvandlas till Bromma parkstad. Den nya stadsdelen skulle omfatta över en tredjedel av Stockholms framtida bostadsbehov till 2030. Det finns inga formella hinder som gör att vi inte skulle kunna omvandla flygplatsen till en ny stadsdel. Det gällande avtalet sätter inga käppar i hjulet. Det enda som behövs är politisk vilja. Vi behöver fler bostäder nu, och ytan som Bromma flygplats ligger på är en fantastisk tillgång, en otrolig resurs som vi är skyldig att använda för att minska bostadsbristen.

Miljöpartiets vision är att den kapacitetsstarka och klimatsmarta tunnelbanan ska vara utgångspunkten för Stockholms framtida utveckling. Vårt förslag om en helt ny tunnelbanelinje, orange linje, höjer kapaciteten i tunnelbanesystemet med 300 000 sittplatser och knyter ihop förbindelserna med tvärbana och pendeltåg. Det skapar helt nya förutsättningar och möjligheter för både de bostäder som staden planerar och de 50 000 nya som vi vill bygga på Bromma flygplats.

Bromma flygplats är alltså tvärtemot vad Alliansen säger ingen förutsättning för tillväxt utan snarare tvärtom, något som hämmar Stockholms tillväxt och riskerar att skada stockholmarnas hälsa. Lösningen är inte att ta bort restriktionerna utan att i stället ta bort flygplatsen. Alla vinner på det, stockholmarna får en bra hälsa, en ny tunnelbanelinje och vi kan bygga väldigt många fler bostäder.

Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.