Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Byggande måste skapa kö till bostäder"

Ett gott framgångskriterium för ett nyskapat miljonprogram vore att arkitekter och stadsplanerare blir de som först ställer sig i kön för att få flytta in, skriver Bo Ekman och Carl Mossfeldt, Tällberg Foundation.

Publicerad: 10 December 2010, 07:59

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


1964 togs det politiska beslutet om miljonprogrammet. Samma år invigdes det löpande bandet vid Volvo Torslandaverken. Det var ett ingenjörernas barn av en rationalistisk tid. Miljonprogrammet tillkom i samma anda. Byggprocessen rationaliserades: produktivitet och effektivitet sattes främst.

Men inga tidsingenjörer ställde sig som montörer vid det löpande bandet. Få arkitekter och stadsplanerare flyttade in i de nya förstäderna. Varken Torslandaverken eller miljonprogrammet utgick från människan som individ och social varelse i sin systemdesign. Det skulle straffa sig.

Vid Torslandaverken växte mot slutet av 60-talet personalproblemen och kulminerade i vilda strejker. Volvo fick helt sonika höja lönerna för att rädda produktionen. Pehr G Gyllenhammar tog, som ung tillträdande vd, striden med det produktionstekniska etablissemanget. Efter ingående psykologiska och sociologiska analyser organiserades arbetet om med människan som utgångspunkt, så även vid övriga Volvofabriker. Produktiviteten steg och kostnader för personalomsättning, frånvaro och kvalitetstapp sjönk.

I Volvos fall gavs inget val. Förändra eller försvinna. Kostnaderna kunde inte lastas över på samhälle och socialtjänst. Konsekvenserna av miljonprogrammets omänskliga miljöer driver än i dag de sociala kostnaderna i höjden. Volvo och SKF sköter sina fabriker långt bättre än hur många bostadsbolag sköter sina hus.

När nu diskussionen ånyo tar fart om miljonprogrammets framtid, måste den skarpa frågan ställas om det är människan eller tekniken som ska vara dess utgångspunkt.

Vår åsikt är klar. Självklart ska miljonprogrammets förnyelse bidra till klimat- och energi-effektivitet. Likaså måste ekologiskt/ekonomiskt försvarbara metoder och material användas. Men viktigast är att detta, lika jättelika som nödvändiga, investeringsprojekt tar sin utgångspunkt i människans behov.

En bostadsmiljö skapar värde. Den används av oss för att producera, vila, äta, uppleva gemenskap, studera och skapa. Den påverkar vår identitet, värderingar och de gemenskaper man kommer att välja.

Bostaden och närmiljön är viktiga för småföretagande och utvecklingen av det civila samhället. När boendet producerar värden på ett effektivt sätt leder det till intäkter för alla. Omvänt skapar misslyckade boendemiljöer stora kostnader och samhällsförfall.

Nu finns chansen för miljonprogrammet att bygga nytt med utgångspunkt i människors olikheter och behov av ständig förnyelse, lärande och utveckling. Nu finns chansen att utgå från en systemsyn, humanism och miljö snarare än enskilda tekniska kriterier. Stockholms Hammarby sjöstad är ett ambitiöst steg på vägen, men det är inte ett område som de sämre ställda kan söka sig till.
För att realisera de möjligheter som ligger i miljonprogrammets förnyelse krävs samarbete över de politiska blockgränserna - och över gränserna i ett tämligen fragmenterat regeringskansli.

Därtill krävs en upphandlingskompetens som motsvarar komplexiteten i den systemmiljö som behöver skapas. Och den måste finnas hos såväl kommuner som bostads- och byggbolag samt banker.

Ett gott kriterium för framgång för ett nyskapat miljonprogram vore att arkitekter och stadsplanerare blir de som ställer sig först i kön för att få flytta in.

Bo Ekman och Carl Mossfeldt, Tällberg Foundation

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.