Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Delar av gymnasiereformen går på tomgång!

I ett öppet brev till utbildningsminister Jan Björklund (FP) och utbildnings-departementet kritiserar tunga företrädare för byggbranschen gymnasiereformen från 2011. Bland annat blir utbildningen till anläggningsmaskinförare ofullständig när eleverna inte får körkortsutbildning. Här publicerar Byggindustrin Debatt brevet i en något kortad form.

Publicerad: 5 April 2013, 09:37

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Den nya gymnasieskolan, GY-11, skulle ge elever på yrkesprogram en bättre utbildning och göra dem mer förberedda för yrkeslivet. Vi, Maskinentreprenörerna, Sveriges Byggindustrier, Byggnads och SEKO, är övertygade om att när det gäller en utbildning blev det tvärtom. De som utbildar sig till anläggningsmaskinförare får i många fall inte köra de maskiner de utbildar sig för på allmän väg. Något som borde vara en självklarhet och som gäller för de som utbildar sig till lastbils- och busschaufförer.

I dag är till exempel de flesta hjullastarna registrerade för att köra 50 kilometer i timmen vilket kräver B-körkort. Det finns ett mycket stort värde i att de ungdomar som ska köra en hjullastare som väger 20 ton eller mer bland övriga trafikanter blir säkrare förare om det i grundutbildning ingår körkortsutbildning. Den anläggningsmaskinförare som inte har körkort kan i de allra flesta fall inte utöva sitt yrke.

Samhällsekonomiskt är det en felkalkyl att inte ge ungdomar, som utbildar sig i en tillväxtbransch, en fullständig yrkesutbildning. Satsningen på infrastrukturprojekt och de stora pensionsavgångarna gör att rekryteringsbehovet är mycket stort. Gymnasieutbildningarna, och speciellt yrkesutbildningarna, är kostnadskrävande, men det är ännu dyrare med en hög ungdomsarbetslöshet. Om regeringen är rädd för ökade utbildningskostnader motbevisas det av att ett flertal kommuner är beredda att betala för körkortsutbildning. Kompetens, maskiner och resurser finns redan på skolorna.

Under utvecklingen av GY-11 har vi i flera remissvar till Skolverket argumenterat för vikten av att anläggningsförarna ges körkortsutbildning. Vi har fått besked om att våra krav skulle vara tillgodosedda och att körkortsutbildningens kunskapskrav finns inskrivna i ämnes- och kursplanerna. Trots det, är det enda blivande anläggningsmaskinförare får göra är att övningsköra med de maskiner de utbildas för. Vi är besvikna över Skolverkets och Transportstyrelsens oförmåga att föra en saklig och konstruktiv diskussion i den här frågan. Oppositionen har förstått vad som gäller och krävs. I flera motioner till riksdagen framför de krav som ligger helt i linje med vad branschen kräver.

Med oro får vi rapporter om att flera kommuner har lagt ner eller planerar att lägga ner utbildningen av anläggningsmaskinförare. Det är hög tid att göra något åt felaktigheter i den nyss genomförda gymnasiereformen. Se till att den här utbildningen har det utbildningsinnehåll företagen kräver. Det ger fler unga arbete.

I juni 2012 lämnade vi en skrivelse till Utbildnings-, Närings- och Arbetsmarknadsdepartementet i den här frågan. Ingenting har hänt. Det är oroväckande att ansvariga inte vill lyssna på en bransch som har cirka 100 000 anställda.  

Du har som utbildningsminister tillsatt en utredare som ska se över den arbetsplatsförlagda delen av gymnasial lärlingsutbildning och gymnasial yrkesutbildning. I pressmeddelandet skriver du: ”Om Sverige ska klara den globala konkurrensen måste vi ha bra yrkesutbildningar. Därför fortsätter vi arbetet med att utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet.”

En snabb och enkel åtgärd är att se till att alla yrkesförare som utbildas i gymnasieskolan får körkortsutbildning. Det ger förutsättningar för både arbetsplatsförlagt lärande och bidrar till att göra den här yrkesutbildningen mer attraktiv.

Ola Månsson, vd, Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, förbundsordförande, Byggnads, Hampe Mobärg, vd, Maskinentreprenörerna, Thomas Brännström, ombudsman, SEKO, Nils-Gunnar Bergander, kanslichef BYN, Byggnadsindustrins yrkesnämnd

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.