Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Det är helheten som är målet"

"Samverkan och involveringen mellan yrkesgrupper måste ske tidigt i projektet. Detta helt oberoende av vilken entreprenadform som valts eller vilken yrkesgrupp som tar rodret och som håller i projektet", skriver Pär Bönnestig, informationschef på VVS-företagen, och efterlyser ett tydligare kundperspektiv i byggprocessens alla led.

Publicerad: 2 November 2011, 08:42


I en föränderlig värld med ökande konkurrens krävs att man som leverantör av tjänster och produkter hittar affärsmodeller som möter de krav kunden ställer. Inom byggsektorn kan det till och med vara så att vi inte levererar till slutkund utan det är kundens kund som ska bruka produkten.Företag inom byggsektorn levererar produkter som har stor betydelse för människors livskvalitet och för att de ska få vardagen att gå ihop. Produkter har ytterst betydelse för människors trygghet, hälsa och för samhällets utveckling, så väl ekonomiskt som socialt. Vår produktionsprocess måste därför leva upp till de slutmål kunden har. Det innebär att samtliga aktörer i processen måste agera med ett tydligt kundfokus. Byggprocessen måste sträva efter så låg kassation som möjligt och att byggfelen närmar sig noll. Om alla i byggprocessen tänker på hur de själva vill ha det och sedan i sitt utförande agerar därefter borde det inte vara svårt att uppnå målet.Nu vet vi alla att ett bygge, oavsett om det är nyproduktion eller rot, är en komplex process med många olika aktörer i många olika moment. Hela processen bygger på att den ena yrkesgruppen fullföljer sina åtaganden för att nästa yrkesgrupp ska kunna fullgöra sina. Kommunikationsprocessen blir otroligt avgörande, men också respekten för varandras möjligheter att bidra med sin del.I min värld innebär det att om man ska nå noll procent i byggfel och att få en effektiv produktion som tar hänsyn till kundens krav och mål med sin investering så måste alla de parter som är inblandade vara med i hela projektet. Samverkan och involveringen mellan yrkesgrupper måste ske tidigt i projektet. Detta helt oberoende av vilken entreprenadform som valts eller vilken yrkesgrupp som tar rodret och som håller i projektet.Det innebär att man måste se en mer industrialiserad process där helheten är målet och inte delmomenten. Även om oberoende yrkesgrupper ansvarar för sin del av leveransen måste de verka som om de är en enhet mot kunden. För kunden ser ju inte skillnad utan ser sin slutprodukt som målet. Det finns också ett annat syfte med en större samverkan och kommunikation och det är ekonomiska orsaker. Färre fel i byggprocessen ger större lönsamhet, för det är som alla vet kostsamt att åtgärda fel. Små fel kan medföra stora kostnader att åtgärda, ofta mer än vad den faktiska produkten kostar. Det är ofta arbetsinsatsen och alternativkostnaden som har störst betydelse för vad som står på nedersta raden i resultatrapporten. Det kostar också branschen mycket goodwill att associeras med att vara en bransch där slarvigt utförda produkter och tjänster upplevs som normen. Kostnaden för badwill är kanske högre än den faktiska ekonomiska kostnaden är.Vi inom byggsektorn väljer själva hur vi vill att vår sektor ser ut och hur vi ska leverera våra produkter till kunden. Tillsammans kan vi visa att vi har en hög kompetens att leverera komplexa projekt som uppfyller krav på ett hållbart tänkande, där vi sätter människan och dennes livskvalitet i centrum.

Pär Bönnestig

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.