Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Det är lätt att göra affärer med konsumenter

”Rot-avdraget har öppnat för många små byggare att jobba direkt mot konsument. På privatmarknaden är konsumenttjänstlagen tvingande men det är inget problem om man redan från början är tydlig när avtalet om arbetet görs upp. Här finns mycket att hämta från byggsektorns standardavtal inom AB-systemet”, skriver Fatoma Hafström Falk och Olof Johnson, entreprenadjurister på Sveriges byggindustrier.

Publicerad: 24 september 2012, 12:43

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Denna rubrik kan vara lite provocerande för en del av våra medlemmar och även bland konsumentkunder. Ibland hör man medlemsföretag som hävdar att de inte gör affärer med konsumenter och att den bästa affären man kan göra med en konsument är att inte göra någon en affär alls.

Samtidigt vet vi att av Sveriges byggindustriers 3 200 medlemsföretag så finns det ett stort antal företag som gör affärer med konsumenter dagligen och det går alldeles utmärkt. Ja, många har som sin kärnaffär att bara göra affärer med konsumenter.

De klarar sig bra på det och de flesta personer är schyssta och gör rätt för sig. Väl skött och kompletterat med lite utbildning om de spelregler som gäller vid affärer med konsumenter samt en administrativ rutin från offertstadie till kontrakt och uppföljning under byggtiden, så kommer kunden att bli nöjd och du som byggare kommer att få betalt i slutänden.

Införandet av rot-avdraget har också bidragit till att många av BI:s medlemsföretag fått upp ögonen för konsumentmarknaden där tidigare bara svartjobbare trivdes.

Vi brukar därför säga att om du investerar i utbildning så har du ofta tillbaka detta trefalt i din affärsverksamhet. Till skillnad från den kommersiella sidan så finns det vid arbeten åt konsumenter en lag som är tvingande; konsumenttjänstlagen. Tittar man på den i detalj så ser man ganska snart att mycket av det som står där faktiskt är sådant som vi redan är vana vid från våra kommersiella standardavtal. Vi behöver alltså inte vara så ”rädda” för konsumentjobb.

Tittar man sedan på de standardavtal och allmänna bestämmelser som Sveriges byggindustrier tagit fram bland annat tillsammans med Konsumentverket och Villa-ägarna – för nyproduktion av småhus (ABS 09) och renovering- och ombyggnadsarbeten (Hantverkarformuläret 09) – så kommer många känna igen flera villkor från ”AB-världen”.

Sveriges byggindustrier har också tagit fram kontraktsformulär tillsammans med parterna. Det finns emellertid några saker där det skiljer sig och vi tänkte bara kort beröra några. En stor skillnad är att konsumenttjänstlagen föreskriver en långtgående omsorgsplikt mot konsumenten och en avrådandeskyldighet.

Du måste alltså som entreprenör ligga ”ett steg före” konsumenten i tänket. Detta kan du å andra sidan vända till din och kundens fördel. Du kan ju som fackman påpeka saker som kunden inte förstår och på detta sätt lösa ett dilemma åt kunden och samtidigt få merförsäljning. Du blir hjälte!

Du måste också vara tydlig när det gäller omfattning på dina arbeten, vilken prismodell du använder och när du ska vara klar. Ett bra råd är också att göra upp med kunden hur ni ska reglera ändringar- och tilläggsarbeten.

När det sedan gäller garantifrågor är regelverket lite överraskande. Med undantag för nyproduktion av småhus där det finns inbyggt en slags tvåårig garanti så saknar konsumenttjänstlagen garantibestämmelser. Däremot ansvarar du för fel som kunden kan bevisa. Ja, detta var några korta axplock. Under 2012 har Sveriges byggindustrier tillsammans med Konsumentverket och Villaägarna sett över det gamla Hantverkarformuläret 09. Det kommer nu att bli tydligare och lättare för parterna att reglera löpande räkningsarbeten. Ett nytt avsnitt om reglering av ändringar- och tilläggsarbeten införs i formuläret liksom en modifierad rot-klausul. Formuläret är nu ute på en användartest och kommer lanseras framåt årsskiftet som Hantverkarformuläret 12.

Det nya formuläret innebär klara förbättringar för både konsumenter och entreprenörer som jobbar med allehanda renoverings- och ombyggnadsarbeten. Sveriges Byggindustrier kommer att lyfta in detta i sina utbildningar framöver. Vi kan därför bara rekommendera våra medlemmar som arbetar mot konsumentsektorn och vill bli bättre affärsmän, tjäna mer pengar, få fler nöjda kunder samt slippa tråkiga efterspel att gå någon av de kurser som Entreprenörskolan anordnar om just hantverkarjuridik. Det kommer betala sig.

Fatoma Hafström Falk, entreprenadjurist, Sveriges byggindustrier, Olof Johnsson, chefsjurist, Sveriges byggindustrier.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.