Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Finsk sisu kan bota svensk utvecklingsångest

Sverige lider av utvecklingsångest. Boten finns i vårt östra grannland. Finsk tekniksisu innebär kompetens, mod och god vilja. Framgång skapas i en kontinuerlig process utifrån marknadens krav. Det anser Anders Spåls, affärschef inom infrastruktur på Ruukki Sverige.

Publicerad: 11 April 2011, 11:34

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Regeringen är tydlig med sina krav på byggbranschen – minst 2 procents årlig effektivitetsförbättring. Ingen stor utmaning kan tyckas, men historiskt är branschens prestationer inget som lockar till jämförelser med Usain Bolts framfart på löparbanorna.

Men enbart genom att använda redan befintlig kunskap och ett ökat utbyte av goda nordiska erfarenheter finns pengar och tid att spara - redan i nästa projekt. Framtiden är för resten redan här och inte minst i Finland där ett löfte alltid är lika med handling, inte en ambitionsnivå.

Här kommer några konkreta exempel på hur vi kan överträffa omvärldens förväntningar och det är du och jag som ska göra jobbet. Insatsen är god vilja, kompetens och mod.

Någon viskar i bakgrunden om att det saknas en strategi från regeringen för hur infrastrukturfrågor ska hanteras för långsiktig och uthållig framgång.

Årets brobyggare 2010 blev han som byggde bron över Hudälven. Baserat på en tidig kunskapsdialog blev det en succé för samtliga engagerade och ett landmärke, med samma goda egenskaper för lång tid. Dessutom i en helt vanlig generalentreprenad.

Det som var värt mer än sin vikt i guld var ett tidigt samarbete med Trafikverket, stålbroentreprenören och konsulten. Insats, mod, kompetens och god vilja.
Ett system för grundläggning kommer till marknaden som halverar resursförbrukningen av stål och förbättrar arbetsmiljön, till lägre kostnad.

Marknaden kliar sig i huvudet: "Nja, så har vi inte arbetat tidigare".

En resursförbrukning minskad med 50 procent - och omvärlden kräver 2 procents årlig förbättring. Hade det varit en biltillverkare som lanserat en såkallad miljöbil med 14 procent lägre förbrukning av ej återvinningsbara, ändliga resurser, hade det varit en sensation.

Vad kan värdet vara av att kontinuerligt investera i teknikutveckling? Frågan faller platt, i ännu en diskussion om strategier för forskning och utveckling medan omvärlden springer vidare - i alla fall Finland.

Sammanslutningen Fia, förnyelse i anläggningsbranschen, berättar en historia om teknikutveckling i projekt som redan har sparat 40 procent av anläggningskostanden genom att använda en metod redan känd och flitigt använd i Finland.

På Brobyggnadsdagen 2008 fanns en kille på scenen som ville kalla sig stålpojken. Han undrade försynt om en teknik att bygga broar direkt på stålrörspålar kan vara något för den svenska marknaden. Kanske dessutom projektering i fler dimensioner än två?

Branschen ryckte på axlarna och log roat. "Nu, mitt i en högkonjunktur? Nej, vi har det bra i nöjdhetens rum och räknar med fortsatt högkonjunktur. Hoppas bara vi kan kompensera oss för kostnadsökningarna genom att pressa våra leverantörer ytterligare."

Tro det eller ej men på första raden satt fjolårets brobyggare, och han är den som konstruerat Bro över Dyrån, projektet där man sparat 40 procent av anläggningskostnaden genom att implementera kunskap och metoder flitigt tillämpade i Finland.

Är det då så att man genom ett medvetet mönster av handlingar och genom att arbeta med succéfaktorer och succékriterier konsekvent kan skapa framgång?

Jag och kollegerna strävar vidare, stort motstånd och friktion är tecken på att vi gör rätt saker, och tids nog är framtiden redan här, men då är jag redan på nästa trappsteg. Vi ses där, väl mött.

Anders Spåls

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.