Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Förbifarten: ”Upprörande att klämma åt entreprenörerna”

Att kräva soliditet på 15 procent hos bolag som ska lämna anbud på Förbifartens etapp på Lovön kommer inte att leda till bättre möjligheter att genomföra projektet. Bolagens finansiella styrka är inte orsak till problemen, skriver Patrick Marelius, vd för SBT Sverige som har pågående tunnelentreprenader i Förbifart Stockholm.

Publicerad: 15 November 2019, 10:29

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

subterraFörbifart StockholmPatrick Marelius

Trafikverket ansvarar för upphandling av entreprenörer. Man har gjort felaktiga val och på flera stora entreprenader endast fått in ett anbud. I den nya upphandlingen av Lovön får man inte in något något acceptabelt anbud.

Trafikverket ansvarar för projekteringen, det vill säga det underlag vi entreprenörer skall bygga efter. Projekteringen är undermålig och orsakar både förseningar och fördyring i projekten.

Trafikverket ansvarar för att organisera en kompetent och duglig projektorganisation. På Förbifart Stockholm brister det i samarbete på i stort sett samtliga entreprenader och man är på kollisionskurs i ett flertal.

I artikeln i Dagens Industri läser man ” ”Trafikverket har efter malören med förbifarten nu infört nya krav på bolag som ska utföra miljardbyggen i förbifartens klass. Enligt Lena Erixon måste bolag ha en soliditet på minst 15 procent.” Detta påstående tyder på en sån arrogant inställning till de leverantörer som faktiskt utför projektet att man baxnar. En sådan brist på självinsikt och självrannsakan i ett statligt verk är häpnadsväckande.

Fördyring och förseningar skulle alltså ligga i leverantörsledet. Jag tvivlar på att det är någon entreprenör som har oskäliga vinster i projektet.

Jag tvivlar också på att man vågar utreda och redovisa hur mycket av pengarna som går till faktiskt byggande – alltså väg för pengarna – och hur mycket som går åt innan ens spaden är i backen eller fördyring orsakade av dåliga lösningar på grund av politiska eftergifter och brister i Trafikverkets styrning av projekten.

Patrick Marelius, vd, SBT Sverige AB

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.