Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Funktionsentreprenader är framtiden"

Hans Lind och Lena Borg gav i Byggindustrin 40-11 en mörk bild av möjligheterna för entreprenörsidan att skapa innovationer inom anläggningsområdet. Fullt så illa är det inte, menar Åke Rådberg, tidigare chefsjurist på Sveriges Byggindustrier. Han visar på fyra steg till välfungerande totalentreprenader med garanterade funktioner.

Publicerad: 19 Januari 2012, 09:02


I en utförandeentreprenad ligger ansvarsgränsen inte mellan projektering och utförande. Den som projekterar tar inte ansvar för utförandet och den som utför tar inte ansvar för projekteringen. Ingen av parterna ser till helheten. Syftet med totalentreprenaden – där entreprenören har ansvar för såväl projektering som utförande – är just att möjliggöra ett helhetsperspektiv. En sådan integration mellan konstruktion och utförande är en förutsättning för teknisk utveckling.

Det är en självklar sanning inom den fasta industrin. Inom byggsektorn saknas denna integration. Byggföretagen levererar tjänster och inte produkter. Den forskning som bedrivs inom sektorn handlar om hur man kan förfina utförandet av tjänsterna.

Forskning om produktutveckling sker utanför byggföretagen, i specialiserade tillverkningsföretag. En viktig förklaring till det är den öppenhet som kännetecknar upphandling av byggtjänster. Entreprenören kan inte hålla något ”hemligt”. Alla nyheter sprids omgående till marknaden.

Kostnaden för att forska fram en teknisk nyhet kan därför inte fördelas på olika uppdrag utan måste räknas hem inom det aktuella projektet. Denna sanning gäller generellt och inte bara vid LOU-upphandling. En förutsättning för att lönsam forskning ska kunna bedrivas i byggföretagen är därför att öppenheten tillåts minska. Det kan låta negativt men är i praktiken vad som gäller för alla produkter på marknaden.

Den som köper en ny bil börjar inte med att skruva isär växellådan för att försäkra sig om att den är som den ska. Bilköparen utgår från att bilen fungerar och att rättelse sker om så inte är fallet. Det finns med andra ord ett förtroende mellan säljare och köpare. I byggsektorn är detta förtroende lågt. Det räcker sällan med att entreprenören garanterar att väg- eller väggkonstruktionen uppfyller alla krav. Beställaren kräver ändå en detaljerad redovisning av hur ”produkten” är uppbyggd.

När det gäller Trafikverket tillkommer det faktum att Vägverket länge varit en professionell beställare med ett brett expertkunnande. Verket kan väl jämföras med Byggnadstyrelsen som ju var ett kunskapscentrum om byggande på beställarsidan. Omorganisationen av Byggnadsstyrelsen i slutet av 1960-talet slog sönder denna kunskapsbas. En kvarvarande effekt av det är den låga nivå som anses utmärka förfrågningsunderlagen på byggområdet. När Trafikverket övergår från utförandeentreprenader till totalentreprenader är det viktigt att kunskapsnivån bibehålls.

Totalentreprenader kräver kunniga beställare som har förmåga att uttrycka sina krav i funktionstermer. En ytterligare förutsättning för teknikutveckling är nämligen att kraven formuleras som funktionskrav och inte som färdiga lösningar. De totalentreprenader som förekommer idag är alltför styrda för att kunna stimulera tekniskt nytänkande. Vad som krävs är entreprenader där huvuddelen av kraven anges i funktionstermer.

Nyckeln till funktionsentreprenadens framtid ligger på beställarsidan. Trafikverkets nya framtoning är ett viktigt första steg. Det är en lång väg att gå men det är rätt väg. Rom byggdes inte på en dag men dagens vägar byggs i stort på samma sätt som Via Appia. Nog borde det finnas utrymme för nytänkande.

Åke Rådberg

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.