Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Hur bedriver man ett trovärdigt miljöarbete?

En del av klimatmålen måste ses som ett samhällsekonomiskt ställningstagande och är därför ett strategiskt affärsmål. Beslut om miljö- och hållbarhetskrav måste därför tas på högsta ledningsnivå inom bolagen, menar Johnny Kellner, teknik- och miljöchef hos Veidekke i Sverige, och understryker behovet av förankring av miljöfrågorna i varje del av företagens verksamhet.

Publicerad: 12 Januari 2012, 08:46


Det är inte stat och kommun som ensamma ska ansvara för att lösa klimatproblemen – även näringslivet har ett stort ansvar. Ansvarstagandet är väsentligt för byggbolagens framtida lönsamhet samt för deras långsiktiga trovärdighet, vilket påverkar kunder och i förlängningen klimatet.

Gör man enstaka miljöåtgärder som inte tydligt genomsyrar bolaget i övrigt blir det inte trovärdigt. Om ett företag vill berätta om sina framsteg och är otydliga riskerar man att ge sken av att vara något bättre än vad man egentligen är.
Byggbranschen måste visa att vi kan driva och vara ledande i miljö- och hållbarhetsfrågorna och vara en ledstjärna för övriga branscher. Moraliskt är byggbranschen förpliktad att göra vad som är rätt och rättvist även om lagen strikt inte kräver detta.

Medarbetarinvolvering är en förutsättning för ett trovärdigt miljö- och hållbarhetsarbete.

Ett företag med tydlig och trovärdig miljö- och hållbarhetsprofil har i dag lättare att behålla och rekrytera nya medarbetare. Många människor, framför allt ungdomar, är miljömedvetna och vill därför inte arbeta i företag eller ens branscher med hög miljöpåverkan. Dagens ungdomar har vuxit upp med miljöfrågorna i sin vardag på ett helt annat sätt än tidigare generationer.

Man måste i ord och handling visa att man menar allvar. Då kan man möta engagemanget från medarbetare, underentreprenörer och materialleverantörer.
Man måste vara konsekvent i miljöarbetet. Man kan inte vara miljömedveten i en del av verksamheten samtidigt som man struntar i en annan. Trovärdigheten kräver helhetssyn. Miljöfrågan skär genom hela verksamheten och berör såväl affärsutveckling, inköp, produktion, försäljning och inte minst ekonomi. För att lyckas i miljö- hållbarhetsarbetet fungerar en egen målstyrning betydligt bättre än lagkrav. Man måste naturligtvis ha rutiner i form av förståliga verksamhetssystem och instruktioner, men man måste framför allt ha gemensamma mål och se affärsmöjligheterna. Det vill säga visa att det går att tjäna pengar på ett bra miljö- och hållbarhetsarbete.

Medarbetarna ska vara bolagets ambassadörer och därigenom visa att miljöarbetet är förankrat i hela organisationen.

En annan viktig trovärdighetsaspekt är att miljö- och hållbarhetsfrågan måste in i både styrelserummen och i ledningsgrupperna i bolagen. Miljöfrågan måste in som en stående punkt på dagordningen. Fler och fler samhällssektorer driver miljö- och hållbarhetskraven nedåt i leverantörskedjorna och miljön är därmed en viktig konkurrensfråga. En del av de förändringar som måste göras kan vara så stora att de måste sanktioneras på ledningsnivå. Hela ansvaret kan inte läggas på enskilda medarbetare. En del av klimatmålen måste ses som ett samhällsekonomiskt ställningstagande och är därför ett strategiskt affärsmål. Därför måste besluten fattas på högsta ledningsnivå inom bolagen och kommuniceras ut av ledningen.

Det är inte alltid stat och kommun som ska ta ett samhällsekonomiskt ansvar via skattemedel, näringslivet måste ta sin del av ansvaret.

Johnny Kellner

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.