Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Inom tre år får vi professur till CBE”

Centrum för byggeffektivitet, CBE, har funnits i ett år. KTH samarbetar med ett 20-tal partnerföretag med ekonomi- organisations- och produktionsfrågor som svarar mot samhällets förändringstryck. Behovet av starka band mellan forskning och företag är större än någonsin, menar Tina Karrbom Gustavsson och Johan Silfwerbrand, KTH.

Publicerad: 16 Augusti 2017, 04:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det pågår stora förändringar inom samhällsbyggandet: digital teknik får ökad betydelse, ökad internationalisering, stora behov av bostäder, ny infrastruktur, klimatförändringar som vi både måste söka minska och anpassa oss till, hållbar renovering och energieffektivisering. Samtidigt pågår ett generationsskifte som ställer ytterligare krav på att utbilda fler kunniga samhällsbyggare.

Många talar om att effektiviteten och produktiviteten är för låg inom byggbranschen. Dessutom kommer rapporter om att kvaliteten i det som byggs inte är tillräcklig. Kan högskolan bidra på något sätt? Självklart kan den det, men i dagsläget är det generationsskifte också inom högskolorna och även om samhällsbyggnadsfrågorna klättrat på den akademiska agendan finns fortfarande ett stort behov av ny kunskap och fler kunniga forskare och lärare. Efter flera års utredande startades för ett år sedan Centrum för byggeffektivitet (CBE) i samarbete mellan akademin och ett 20-tal partnerföretag. Initiativtagare var skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH och bakgrunden var ett sedan länge identifierat behov av att stärka kompetensen inom byggandets ekonomi, organisation och produktion.

Det uttrycks ofta en förväntan på ledare att de ska leverera resultat inom 100 dagar.  Det gäller såväl presidenter som företagsledare. Hur lång tid har ett nybildat centrum på sig att visa resultat? Och vad räknas egentligen som resultat från ett centrum?

Målet att möjliggöra en professur

Tillsammans med företag, samhällsaktörer och andra universitet och högskolor har KTH genomfört en rad seminarier och workshops för att inhämta information om behov och möjligheter och vilka kompetensområden som behövde stärkas. Målet – att tillsammans bygga upp ny kunskap och kompetens inom området byggeffektivitet och inom tre år möjliggöra en professur i ämnet – formulerades gemensamt under dessa möten och workshops och sedan knappt ett år är centrumet i gång med arbetet.

Ett första steg på vägen var att identifiera fyra integrerade teman som fick vägleda samarbetet: produktion, digitalisering, arbetsmiljö och bygglogistik. Ett flertal av seminarier och workshops har riktats mot dessa teman. Vid dessa har representanter från akademi, industri och samhälle medverkat och utbytt erfarenheter och kunskaper. Flera av seminarierna har genomförts i kombination med studiebesök för att bättre förstå varandra och varandras vardag. I vissa fall har akademin och teoretiska resonemang väglett diskussionerna, i andra fall har industrin och praktiska exempel gjort detsamma. Samtalen över professions- och aktörsgränser har påbörjats. Nya frågor har formulerats, nya problem har identifierats och nya projekt har finansierats.

Högskolan är måhända litet byråkratisk och trög, men det är nog bra ifall man tänker efter. Högskolan är en myndighet och kan inte styras efter kvartalsrapporter. Ha litet tålamod. Vi är igång och det är en förutsättning för att nå målet. Nu är det viktigt att vi fortsätter arbetet tillsammans genom att hålla igång de gränsöverskridande samtalen. Samtalen är viktiga eftersom de utmanar och utvecklar etablerad kunskap och kompetens. Samtalen för centrumet framåt.

Tina Karrbom Gustavsson, universitetslektor på KTH och Johan Silfwerbrand, professor på KTH.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.