Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Inskränk kommunernas makt mer"

Bostadsminister Stefan Attefalls (KD) förslag att kommuner inte längre ska kunna ställa egna tekniska egenskapskrav för bostadsbyggande är välkommet. Men Attefall måste gå längre med att inskränka den kommunala kompetensen. Bostadsbyggandet hämmas främst av utbudet på byggbar mark. Alla kommuner borde ha detaljplanelagd, bygg-bar mark motsvarande fem procent av sitt bostadsbestånd, skriver Jakob Eliasson och Daniel Liljeberg på Villaägarna.

Publicerad: 18 September 2013, 07:34


Genom att ta bort kommunernas möjlighet att ställa egna tekniska särkrav kan det bli lättare för byggbolag att ha serietillverkning som kan bidra till att öka byggandet och sänka priserna. Det kan också öka konkurrensen i byggmarknaden, eftersom mindre byggföretag i dag har svårt att hantera höga utvecklingskostnader.

Men arbetet går för långsamt. Steg ett bör nu bli att uppdatera de nationella energikraven för nya hus. Kostnaden för uppvärmning och varmvatten är jämte räntekostnaderna en småhusägares största utgiftsposter. En komplex elmarknad, krångliga elräkningar, svårbegripliga elavtal och höga tröskelkostnader för att byta värmekälla eller på annat sätt energieffektivisera huset gör att många drar sig för att göra något alls.

Att påverka husets energiegenskaper efter att det byggts är dyrare än att bygga rätt från början. Arbetet med att uppdatera energi- kraven är därför mycket viktigt, för att skydda nya husägare från höga framtida energikostnader.

En husköpare har – precis som en bilköpare – ett informationsunderläge jämfört med tillverkaren/säljaren. Det är svårt att veta vad som verkligen döljer sig under huven eller i väggarna. En privatperson som säljer en bil har låg trovärdighet att påstå att den begagnade bilen inte är en skrothög – jämfört med en bilhandlare som till och med ger en garanti – privatpersonen kan därför inte ta betalt för kvalitet. I den teoretiska jämvikten säljs därför alla bra bilar av handlare, och alla dåliga av privatpersoner.

På samma sätt finns en risk att slappa energiregler för nybyggda småhus leder till papperstunna väggar och allmänt dålig kvalitet, eftersom köparna saknar kunskap att kritiskt granska vad man köper. Värdet av korrekta energikrav som siktar på kostnadseffektivitet i livscykelanalysen av byggande och ägande av hus är därför stort.

Värdet av att kommunpolitiker leker klimaträddare genom att ställa hårdare krav än de nationella är däremot noll eftersom det inte påverkar koldioxid-utsläppen. Utsläppen styrs av de kvoter som handeln med utsläppsrätter anger. Särkrav gör bara bostäderna dyrare att bygga. Regeringens förbud mot kommunala särkrav är därför välkommet. Men Attefall måste gå längre med att inskränka den kommunala kompetensen. Prisökningen på bostäder sedan 1990-talet beror till mycket stor del på ökade markpriser. Utbudet av byggbar mark styrs uteslutande av kommunernas godtycke genom planprocessen.

Nuvarande bostadsförsörjningslag bör därför ersättas med skarpa krav förenade med sanktioner. Vår modell är att varje kommun ska vara ålagd att ha detaljplanelagd, byggbar mark motsvarande fem procent av sitt bostadsbestånd. På så vis skulle utbudet av byggbar mark öka, priserna pressas och så även kostnaden för att bygga nya bostäder.

Jakob Eliasson och Daniel Liljeberg, Villaägarnas Riksförbund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.