Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Lägsta pris behöver inte vara lägsta kostnad

Förra veckan gjordes genombrottet i den andra tunneln genom Hallandsås – ett projekt som inleddes för decennier sedan och som skakats av stora tekniska svårigheter och en miljöskandal som stoppade allt arbete under flera år. Erik Hellqvist, vd, Svensk Byggtjänst, är tveksam till det beställarens val av det billigaste anbudet gav den lägsta totalkostnaden i slutänden.

Publicerad: 10 September 2013, 13:23

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


För snart 30 år sedan gick Statens Järnvägar (Banverket/Trafikverket var ännu inte bildat) ut till ett antal konsultföretag och bad dem att komma med anbud för att ta fram en geoteknisk undersökning av delar av Hallandsås. Det skulle sedan utgöra grunden för kommande projektering och byggande av en tunnel under Hallandsås.

Konsultföretagen la sina pannor i djupa veck och funderade på hur man skulle lägga upp arbetet. Och vad det skulle kosta. Detta var ett prestigeprojekt.

Ett av de mer välrenommerade svenska konsultföretagen samlade sina absolut främsta geologer, geotekniker och konstruktörer till en workshop med rubriken:

Hur ska vi agera för att få detta prestigeprojekt?

Resultatet av samtalen blev att nu ska vi inte spara någon möda på att ta fram ett så bra underlag och anbud som möjligt. Hallands ås är sedan lång tid känd för att ha många olika geotekniska och geohydrologiska utmaningar. Den samlade bedömningen blev att föreslå mycket omfattande undersökningar innan man fastställer var tunneln ska placeras. Det finns ingen genväg. Det kommer också innebära att det kommer att kosta mycket.

När man hade gått igenom alla momenten som behövdes, summerades kostnaderna. Det landade på för den tiden svindlande summan fem miljoner kronor.

När SJ, beställaren, gått igenom alla inlämnade anbud visade det sig att det fanns billigare anbud – mycket billigare. Man valde ett anbud på en miljon kronor.

En miljon är ju mindre än fem miljoner. Det förstår ju vem som helst.

Men var det samma omfattning på anbuden och skulle det innebära en lägre kostnad på sikt? Nja.

Det finns ett talesätt som säger att man alltid ska alltid ha en bra grund att stå på. Det är ett understatement när det gäller projekt med komplex geoteknik.

Den här gången valde beställaren, SJ, det billigaste anbudet. Jag är tveksam till att det innebar den lägsta totalkostnaden. Hallands ås har blivit ett av de dyraste och mest försenade projekten i Sverige i modern tid. I dagarna gör man det sista genombrottet i tunnelborrningarna och bägge tunnelrören är ”klara”. Efter ytterligare ett par års arbete med installationer etcetera beräknas trafiken kunna starta 2015, nära 20 år efter ursprunglig plan.

Det är lätt att vara efterklok. Hallandsås börjar nu glädjande närma sig färdigställande. Och det finns bara ett facit. Den lösning man har valt. Ingen vet om en mer omfattande geoteknisk undersökning hade lett till annan projektering, annan placering i plan och/eller höjd, inte heller om man med en sådan placering hade kunnat undvika eller kraftigt minska de omfattande problem som kännetecknat projektet.

Personligen tror jag dock att Hallandås skulle varit färdigställd tidigare – och till lägre kostnad om man 1985 valt ett geotekniskt mer genomarbetat förslag.

Lägsta pris är sällan bästa urvalskriterium när man köper kvalificerade tjänster, särskilt inte om man inte vet vad som innefattas i priset.

En bra grundläggning är bra samhällsbyggnad.

Erik Hellqvist

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.