Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Människoliv eller framkomlighet?"

Säkerheten vid vägarbeten ställs på sin spets under sommaren. Svante Hagman, NCC, kräver bättre förutsättningar. ”Hastigheten runt våra vägprojekt är på tok för hög – med ökad risk för allvarliga olyckor som följd”, skriver han.

Publicerad: 16 Juni 2016, 04:49

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NCCTrafikverket

Under våren genomförde vi på NCC en hälso- och säkerhetsvecka för hela koncernen. Jag tog då tillfället att vara ute på ett stort antal projekt. Frågan jag ställer är – vad viktigast? Mina medarbetares liv eller framkomligheten i vägnätet? Svaret kan tyckas självklart. Men verkligheten är en annan.

Fokus tycks i första hand ligga på framkomlighet för trafikanterna!

Hastigheten runt våra vägprojekt är på tok för hög – med ökad risk för allvarliga olyckor som följd. Arbetsmiljörisken är inte bara en fråga om att allvarliga kollisioner med personskador kan uppstå. Även buller och damm är stora arbetsmiljöproblem.

Vi som entreprenör har naturligtvis ett ansvar för välplanerade och fungerade TA, trafikanordningar, runt arbetsplatserna och vi kan bli ännu bättre. Men då vi måste ha rätt förutsättningar. Här följer de viktigaste:

■ Att få med förutsättningar för en god arbetsmiljö redan i planeringen är beställarens ansvar (Bas P) Här måste nivån höjas! Allt för många lösningar går ej att genomföra på ett säkert sätt.
■ Vilken hastighet som skall gälla är i de flesta fall Trafikverkets ansvar, här måste säkerheten sättas främst och hastighetsgränserna sättas lägre. I realiteten fungera det så om hastigheten sätt till 70 så kör bilisterna 90–100. Trafikverket måste våga att använda 30 och 50 vid våra större vägprojekt!
■ Inför regelbundna hastighetskontroller och kameraövervakning.

Jag vill givetvis uppmana samtliga trafikanter att respektera sänkta hastigheter. Där finns människor i en utsatt arbetsmiljö.

Och till sist, låt inte en säker arbetsmiljö bli en konkurrensfråga där lägsta pris gäller. Gör ut TA-planerna till en given förutsättning vid upphandling.

Svante Hagman, affärsområdeschef NCC Infrastructure

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NCCTrafikverket

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.