Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Nostalgi och och romantik byggde detta land - eller?"

Järnvägens problem beror inte på avregleringen, som bland andra Jan Guillou, och andra debattörer, ibland hävdar. Det var inte bättre förr. Låt beslut om järnvägens framtid baseras på kunskap och inte på ideologier, skriver Lars Redzer, ansvarig för infrastruktur vid Sveriges Byggindustrier.

Publicerad: 19 Februari 2014, 11:31


I dag vill många strö salt i det öppna såret i Sveriges blodomlopp – järnvägen. Senast i raden hävdar Aftonbladets kolumnist, Jan Guillou, att det är privatiseringsideologi, lönsamhet och privata vinster och inte teknik som är orsak till dagens brister. Med direkt omvända argument vill han återförstatliga järnvägen.

Skulle det bli bättre? Knappast! Det var inte bättre förr, det tyckte vi inte ens då. Det fanns fog för de beslut som fattades på åttiotalet. Järnvägen behövde utvecklas. Sedan dess har trafikmängden ökat dramatiskt, vilket är oerhört positivt och samtidigt en belastning.

Utmaningarna består av att utveckla järnvägen utifrån dagens situation och samhällets framtida behov. Det görs bäst genom ökad specialisering och konkurrens.  Låt beslut om järnvägens framtid baseras på kunskap och inte på ideologier.

Underhållet och tilldelningen av medel måste baseras på det faktiska behovet. Avsätter vi inte tillräckligt mycket pengar slits anläggningarna ned och på lång sikt måste vi riva och bygga nytt. Det är inte svårare än att man måste måla om sitt trähus var 10:e år för att det ska hålla.

Problemen är inte beroende av vem som utför åtgärderna. Oavsett vem som genomför underhållet krävs en beställare som kan bedöma anläggningens status och behov, beställa åtgärder och följa upp. Sköter sig inte utföraren måste beställaren vidta åtgärder. Utföraren, oavsett vem, ansvarar för att förbättra produktiviteten, så att skattebetalarnas pengar räcker till så mycket som möjligt.

Men det räcker inte med att det befintliga systemet fungerar. Vi måste också planera och bygga för framtiden. Det är politiken som skapar ekonomiska förutsättningar, lägger fast inriktningen för vårt framtida transportsystem och följer upp genomförandet. Det måste ske genom blocköverskridande beslut som inte äventyras över tid. Nostalgi och romantik är nog bra, men det är kunskap och hårt arbete som bygger vårt land och som skapar vår framtida välfärd.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Lars Redzer, ansvarig för infrastruktur vid Sveriges Byggindustrier

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.