Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Nu är det dags att börja med Västsvenska paketet"

”Om välfärden ska bli bättre måste Sverige satsa på utbildning och ökat företagande. Det innebär också att få till stånd den infrastruktur i form av järnvägar och vägar som är en förutsättning för tillväxten”, skriver Johan Lindholm, Byggnads, Janne Rudén, Seko, och Ola Månsson, Sveriges Byggindustrier.

Publicerad: 16 Oktober 2014, 14:23

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

SekoInfraBI Norwegian Business SchoolinfrastrukturprojektByggnads

Att bygga bort trafikinfarkten i och runt Göteborg har varit en nationell angelägenhet i många år. Regionen är en tillväxtmotor och en viktig del i Sveriges konkurrenskraft. Samtidigt är tillkomsten av några av våra viktigaste infrastrukturprojekt skriven i stjärnorna. För oss i byggbranschen är det extremt viktigt att den nya regeringen samt Region Halland, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad nu befäster de beslut som redan är fattade så att man visar uppriktighet med att vilja ”bygga Sverige”. Nu bör riktningen anges för det som en klar majoritet i Västsverige vill: Skingra osäkerhet kring Västsvenska paketet. Inled en ny mandatperiod med att säkerställa dess genomförande.

Sedan flera år är praktiskt taget alla transportförbindelser i Göteborgsregionen eftersatta. Ökade trafikvolymer är ett viktigt skäl till det. De har inneburit ett ökat behov av handling för att inte konkurrenskraft i förhållande till andra närliggande regioner utanför landet ska försvagas. Göteborg har passerat en halv miljon invånare och Göteborgsregionen närmar sig miljonen. I Göteborg gillar långt ifrån alla trängselskatt. Men den har haft stöd av både de rödgröna partierna och alliansen sedan den infördes 2013 som en del i något större.

Mycket i Sverige är bra som kan bli bättre. Om välfärden ska bli bättre måste Sverige satsa på utbildning och ökat företagande som stärker vår konkurrenskraft. Det innebär också att få till stånd den infrastruktur i form av järnvägar och vägar som är en förutsättning för människors och varors rörelse och därmed en förutsättning för tillväxten. Ingenting tyder på att Sverige blir en mer attraktiv plats för att vi packar upp stora infrastrukturprojekt och sorterar om dem.

I grunden handlar det om ett politiskt ledarskap som förstår näringslivets villkor. De trafikökningar i väg-, järnvägs- och gatusystemen som förutspås innebär att de kapacitetsbrister vi ser i dag kommer att förvärras om inget görs. Ett exempel är väntetiderna i Göteborgs hamn som är kännbara. Hamnen kommer att fördubbla verksamheten på 10-20 års sikt. Denna positiva utveckling innebär ett ökat kapacitetsbehov på såväl väg som järnväg. Den omoderna ”säckstation” som Göteborg har måste bytas mot en central med genomgående trafik. Kapacitetstaket per dygn vid Göteborgs central är redan nått.

För att få ett modernt pendeltågssystem är Västlänken ett bra förslag. Den kommer att innebära att kollektivtrafikens attraktivitet stärks men också att det blir möjligt att fortsätta den regionförstoring som befäster Västsveriges roll för svensk ekonomi.

Vi ställer nu stora förhoppningar till den nyutnämnda infrastrukturministern som dessutom känner förhållandena i Göteborg mycket väl. Vi i byggbranschen medverkar gärna som samtalspartner för att hjälpa till med att öka förståelsen för Västsvenska paketets förtjänster. Det börjar med att berörda parter står upp för sin politik och genomför det som beslutats. Sverige har inte råd att låta bli att bygga.

Johan Lindholm, Byggnads, Janne Rudén, Seko, och Ola Månsson, Sveriges Byggindustrier

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.