Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Nya avtalet lämnar byggserviceföretagen i sticket"

Det nya byggavtalet tar inte hänsyn till byggserviceföretagens situation, anser Carl-Johan Bendefors, vd på A-borrning i Falköping. De företag och anställda som har sin huvudsakliga verksamhet i servicefordon från en fast anläggning får 2-9 procents högre kostnader för resor och restid och riskerar att begå skattebrott, skriver han.

Publicerad: 1 December 2010, 08:59

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Sveriges Byggindustrier och Byggnads medverkar till att en stor del av bygg- och anläggningsbranschen riskerar att dagligen begå skattebrott! Det är följden av att flera frågor som rör byggserviceföretagen förbises i det nya byggavtalet.

Våren 2010 fick alla verksamma företag inom byggindustrin ett nytt byggavtal. Texter skulle anpassas och göra avtalet användarvänligt för alla verksamma i branschen. Men vad händer? Förhandlingen gick bara ut på att lösa knutar som var kopplade till färgen på avtalsboken, ackord, arbetstidsregler och bemanningsföretag. Avtalet lämnar oss byggserviceföretag helt vid sidan av.

De flesta som arbetar hos oss har sin dagliga bas på det fasta tjänstestället. Vi som arbetar med byggservice drabbas av merkostnader eftersom företagen och deras personal är skattskyldiga för dagliga resor mellan bostaden och exempelvis förrådet. Där påbörjar och avslutar medarbetaren dagen med att klä om, hämta sitt fordon, sina arbetsorder, sina hjälpmedel och sitt material.

Anledningen till merkostnaden är att enligt byggavtalet är samtliga yrkesmedarbetare anställda i sin bostad. Det medför att rätten till resa från bostaden till förrådet är reglerad i byggavtalet. Parterna har över huvud taget inte brytt sig om att förändra denna del i avtalet sedan den stora skatteomläggningen i början av 90-talet. Detta leder till många arbetsgivares frustration. Kollektivavtalet är diskriminerande sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Alla som bedriver verksamheten med servicefordon från fast anläggning drabbas av omkring 2–9 procents högre kostnader för resor och restid än sina kolleger med rörliga arbetsplatser.

Både Sveriges Byggindustrier och Byggnads lämnar branschen utan information om vad som är korrekt beträffande resor och skatter i avtalet. Men det måste ligga i båda parters intresse att minimera risken för skattetillägg på både löntagare och arbetsgivare, den dag då allt uppdagas av Skatteverket.

Fortfarande år 2010 följer avtalet inte gällande inkomstskattelag (1999:1229). Därmed är risken stor att delar av bygg- och anläggningsbranschen dagligen begår skattebrott. Arbetsgivare som har blivit vilseledda av ett svårtolkat byggavtal låter sin personal få ersättningen skattefritt för dagliga resor som är reglerade enligt skattelagen. De kan också upplåta företagets fordon fritt till sina medarbetare utanför ordinarie arbetstid för att slippa merkostnaden för löner, resor och skatter. Åtta timmars arbetsdag på rörlig arbetsplats är ersättningspliktigt enligt avtalet. Men inte heller här finns regleringar i avtalet angående dagliga resor och tider till rörlig arbetsplats från det fasta tjänstestället. Därigenom snedvrids konkurrensen.

Dessutom förändrar man resekvalificeringen från 5 till 2 kilometer utan att beräkna konsekvensen. Reglerna för obekväm arbetstid respektive övertid är ett kapitel för sig som behöver skärskådas. Här finns nackdelar för både arbetstagare och arbetsgivare som försöker upprätthålla en god service för sina kunder inom byggservice.

Sveriges Byggindustrier och Byggnads har valt en medveten strategi och återigen gör sig subkulturen påmind vid förhandlingsborden. Självbelåtna avtalsprofeter har slagit dövörat till inför viktiga punkter som borde ha kompletterats i årets avtal. Så uppmaningen till alla som drabbas blir att protestera mot det orimliga och absurda i det avtal som Sveriges Byggindustrier och Byggnads har slutit. Parterna bör omgående komplettera kollektivavtalet med skrivningar som rör fast tjänsteställe för byggservice. Nu är det dags att reagera!

Carl-Johan Bendefors, vd A-borrning i Falköping

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.