Få hela storyn
Starta din prenumeration

Debatt

Öppet brev till Björn Wellhagen

Barbro Engman, ordförande i Hyresgästföreningen, bekymras över Sveriges Byggindustriers (BI) recept för att öka bostadsbyggandet i Sverige och efterlyser självreflektion hos en bransch som bland annat har definierats som lågproduktiv och konkurrenssvag. Läs hennes öppna brev till BIs bostadspolitiska talesman Björn Wellhagen.

Publicerad: 18 oktober 2010, 09:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hej Björn!

Jag och många andra i Hyresgästföreningen har med stort intresse följt dina utspel om bostadsbyggandet. Vi är naturligtvis glada för att bostadsbyggandet debatteras. Det är en av de viktigaste framtidsfrågorna, framför allt för en hel generation unga som bara väntar på att få flytta hemifrån.

Däremot är vi både bekymrade och fundersamma över ditt recept för att öka bostadsbyggandet. Nu senast i ett pressmeddelande från 28 september i år där du menar att det behövs förändringar i plan- och byggprocessen och friare hyressättning för att få till stånd en bättre fungerande bostadsmarknad. Men du nämner inte med ett enda ord den allvarliga kritik som finns mot byggbranschen.

Flera statliga rapporter har landat i slutsatsen att byggbranschen bokstavligen måste skärpa sig. Rapporterna har haft mindre smickrande namn som Sega gubbar och Skärpning, gubbar!, och byggbranschen har i dem beskrivits som lågproduktiv och konkurrenssvag. Det har till och med gått så långt att Mats Odell satt samman åtta olika grupper med branschföreträdare för att komma fram till en lösning. För några veckor sedan hotade Odell att ta till lagstiftning om inte byggbranschen tog tag i problemen.

Jag blir naturligtvis fundersam när du inte nämner något av detta i ditt pressmeddelande. Det skulle nämligen vara väldigt intressant att höra hur du ser på den kritiken. Och vad Sveriges Byggindustrier har för planer för att säkerställa att staten inte ska behöva ta till lagstiftning mot den bristande konkurrensen på byggmarknaden.

Jag blir också förbryllad över ditt förslag om friare hyressättning. Förhandlingssystemet och hyressättningen har nyligen prövats i en stor statlig utredning. I juni klubbade riksdagen igenom ett förslag som hade brett stöd hos både hyresmarknadens tre parter och de politiska partierna. Menar du på allvar att Sveriges byggindustrier vill riva upp den breda och långsiktiga överenskommelsen? Och på vilket sätt skulle då friare hyror lösa produktionsproblemen inom byggbranschen?

Om bostadsbyggandet ska komma igång på allvar krävs en skattereform för hyresrätten. En nybyggd hyreslägenhet är 2 000 kronor dyrare per månad än ett nybyggt småhus eller en bostadsrätt, enligt en rapport som Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och SABO gemensamt har tagit fram. Jag är övertygad om att en rimlig balans i de ekonomiska villkoren för olika upplåtelseformer är ett första viktigt steg mot ökat bostadsbyggande.

Vi är trots allt överens, du och jag, om att bostadsbyggandet måste öka i Sverige. Läget blir allt mer akut och bostadsbristen breder ut sig över Sverige. Jag hoppas därför att samtliga parter på bostadsmarknaden gör allt vi kan för att byggandet ska komma igång på allvar. I annat fall får vi en hel generation unga som bor kvar i sina pojk- och flickrum.

Barbro Engman,  Förbundsordförande Hyresgästföreningen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.