Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Replik: "För svag konkurrens"

Åke Rådberg, Sveriges Byggindustrier, ger en kommentar till Per Ossmers artikel "5-årsgarantier – inte bara små byggare kommer i kläm".

Publicerad: 1 September 2010, 08:40


Byggsektorns standardavtal revideras med 10-15 års mellanrum. Anpassning sker då till nya legala och tekniska förutsättningar och till nya önskemål, främst från beställarsidan. En stor fråga vid den snart genomförda revideringsomgången har varit önskemålet om fem års garanti. Många - däribland jag - har ifrågasatt det kloka i detta. Men när regelverket nu stipulerar 5 års garanti måste aktörerna hantera detta ansvarsfullt och inte fegt springa från platsen. Kravet på 5 års garanti var en utgångspunkt i ABM 07-förhandlingarna. Entusiasmen från leverantörsidan var visserligen behärskad men något avståndstagande var det inte tal om. Tvärtom var det flera som talade om behovet av gemensamma garantiregler inom byggsektorn. När BKK ställde sig bakom förslaget hade - till skillnad från vad Ossmer antyder - inga på leverantörsidan hoppat av. Först vid arbetsgruppens sista möte meddelade VVS Fabrikanternas råd att man inte kunde godta (garanti)reglerna. Övriga avhopp - från  färgtillverkare och byggvaruhandel - skedde långt senare under året.Det är inte särskilt imponerande att se detta agerande. En klok leverantör hade i motsvarande läge sagt att det ökade ansvaret kommer att påverka priset. Något sådant har emellertid inte sagts från avhopparhåll. Vad man har sagt är egentligen bara nej. Ossmer hänvisar i sin artikel till "rörliga delar och känslig elektronik" En föga trovärdig förklaring. Den elektronik som finns i kylskåp och tv-apparater förefaller inte särskilt känslig varför är den då det i ventilationsanläggningar? Varför kan en bil rulla i tiotusentals mil utan problem, trots att den har gott om rörliga delar. Och - handen på hjärtat - hur många rörliga delar finns det i målarfärg? 5-åriga garantier är inte främst ett tillverkningsproblem. Flertalet tillverkare ser det som självklart att deras produkter ska hålla i minst fem år. Det är snarare ett leveratörsproblem. Det märks särskilt tydligt när vi ser byggvaruhandelns agerande. Där får man 5 års garanti av tillverkarna men vägrar lämna det till kunden. Sanningen är den att svag konkurrens gör att vissa leverantörer ostraffat kan strunta i köparnas önskemål. Mot den bakgrunden är det djupt beklagligt att VVS- Installatörerna valt att ställa sig bakom villkor som är sämre än de som finns i ABM 07. Därigenom bryter man den samlade köparfronten mot de bakåtsträvande leverantörerna.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.