Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Ställ tuffare krav vid infrastrukturprojekt!

Det är dags att lägga ansvaret för den skenande kostnadsutvecklingen vid infrastrukturprojekt där den hör hemma – hos de beställande myndigheterna. Här är norska myndigheter ett föredöme som lyckats ta tillvara skattebetalarnas pengar i betydligt högre utsträckning än de svenska, skriver Merete Töndel, koncernchef Vianova systems och Stefan Granberg, vd Vianova systems Sweden.

Publicerad: 6 november 2012, 16:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Infrastrukturprojekt har ofta svårt att hålla sig inom sina planerande kostnadsramar. Övertrasserade budgetar är snarare regel än undantag. Måste det vara så? Självklart inte, men det förutsätter att våra svenska myndigheter tar tag i taktpinnen och ställer krav på samordning mellan byggherrar, konsulter och entreprenörer.

Ett sätt att lyckas med samordning är att använda sig av den allra senaste tekniken inom virtuella 3D-modeller. Exempel från norska vägprojekt visar att det går att spara hundratals miljoner kronor genom att införa ny teknik som förenklar plan- och byggprocesserna. Erfarenheten från Norge visar också att det inte blir någon verklig förändring förrän myndigheterna tar sitt ansvar och kräver systematisk modellbaserad projektering och 3D-baserat byggande.

Ett sätt att åstadkomma stora besparingar och samtidigt höja kvaliteten är förändrade arbetsmetoder i projekteringsstadiet. Genom bim underlättas för alla aktörer i ett byggprojekt att samordna, granska och effektivisera arbetsgången. På så sätt kan projekteringstiden kortas och avsevärda summor kan sparas.

Nu har det skapats möjligheter för samma 3D-baserade projekteringsmetod och teknikutveckling inom infrastrukturbranschen som inom husbyggnad. Med intelligenta 3D-modeller som på ett korrekt sätt beskriver verkliga förhållanden förkortas projekteringstiden väsentligt.

Det finns också en helt annan aspekt än den rent ekonomiska. Med 3D-modeller blir det betydligt enklare för alla intresserade att förstå helheten i ett infrastrukturprojekt. Ur ett medborgarperspektiv är det betydligt enklare att skapa sig en uppfattning och därmed kunna påverka beslutsfattare oavsett om de är politiker, fastighetsägare eller andra aktörer inom näringslivet.

Från Norge går det att hämta flera exempel på hur 3D och bim ställts som krav vid stora infrastrukturprojekt. E6-Dovrebanan längs Norges största insjö Mjösa har utvecklats till ett föregångsprojekt där mer än 100 miljoner norska kronor har sparats. Statens Vegvesen och Jernbaneverket gick för första gången samman i ett enhetligt, integrerat samprojekt och gemensam samordningsmodell. Det resulterade i en bättre samverkan, sparade pengar och ökad kvalitet.

Det råder enighet inom branschen i Norge att fel och brister under projekteringstiden utgör 4 till 5 procent av projektets anläggningskostnad.Vinsten är dessutom mångfacetterad. Den förenklade projekteringsprocessen skapar en bättre möjlighet att konkurrera, en bättre lönsamhet för byggherren och inte minst en snabbare utveckling av branschen – som i slutänden sparar stora summor åt samhället.

Det norska Vägverket (Statens Vegvesen) har redan ställt krav på att införa 3D modeller som en del av förutsättningarna vid leveranser. Dessa krav bör införas så snabbt det bara går även i Sverige.

Merete Töndel, koncernchef Vianova system och Stefan Granberg, vd Vianova systems Sweden.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.