Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Systematik ger säkra arbetsplatser"

”Vi behöver diskutera hur vi kan minska riskerna i produktionen. Genom att involvera hela projektorganisationerna, effektivisera arbetsflöden och öka transparensen kan vi eliminera fysiska risker innan de blir till olyckor”, skriver Viktor Broberg och Erik Hellqvist, vd respektive ordförande i Buildsafe.

Publicerad: 31 Januari 2017, 11:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


I Svt:s Uppdrag Granskning den 18/1 visades en verklighet i byggbranschen som vi aldrig någonsin får acceptera: att en person dör på sin arbetsplats. Tyvärr är det likväl en verklighet. Debatten efter programmet har handlat om att utkräva ansvar i byggprojekt. Det är viktigt – en väldefinierad ansvarsfördelning skapar tydlighet i projekten och ger upprättelse efter olyckan varit framme. Men det löser inte hela problemet.

Vi behöver diskutera hur vi kan minska riskerna i produktionen så att olyckorna aldrig sker från början. Hur kan arbetsmiljöarbetet förbättras så att inte en enda person till behöver skadas i sitt arbete?

Säkra byggen har gemensam nämnare

Säkra byggprojekt har en gemensam nämnare: ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär att det finns rutiner för att inspektera arbetsplatsen, för att dokumentera risker som observerats samt för att följa upp allt som rapporterats. Här finns främst tre utmaningar:

■ att säkerställa att alla på byggarbetsplatsen kan rapportera riskobservationer
■ att dokumentera och fördela ansvar för observationerna och
■ att säkerställa att allt som observerats följs upp och faktiskt åtgärdas

Tidspress kombinerat med analoga arbetsprocesser hindrar allt för ofta detta systematiska arbetsmiljöarbete. I en bransch som präglas av ökad stress, komplexa projektorganisationer och korta deadlines blir det en allt större utmaning att upptäcka och följa upp alla risker i produktionen. Det leder till ett reaktivt arbetsmiljöarbete där information inte når fram och där man agerar när det egentligen redan är för sent.

Kan dra stor nytta av digitalisering

Den övergripande utmaningen är alltså att förbättra kommunikationen kring risker i byggprojekt utan att lägga till timmar på redan fulla scheman. Här kan vi dra stor nytta av digitaliseringen. Digitala verktyg hjälper rätt person få rätt information vid rätt tidpunkt och skapar samtidigt transparens i alla led. De gör det möjligt för fler att påverka sin arbetsmiljö och automatiserar bort tidskrävande administration. De ger tillgång till data som gör det möjligt att förbättra arbetsmiljöarbetet baserat på sambandet mellan observationer, tillbud och olyckor. Digitalisering bäddar för proaktivitet och systematik.

Sedan Buildsafe grundades har vi arbetat nära branschen med visionen att ingen ska behöva skada sig på sin arbetsplats. De senaste två åren har vi sett en ökande positiv attityd till systematiskt och involverande arbetsmiljöarbete – och hur resultaten kommit därefter. Men vi kan alltid bli bättre. Genom att involvera hela projektorganisationerna, effektivisera arbetsflöden och öka transparensen kan vi eliminera fysiska risker innan de blir till olyckor. Vi får aldrig acceptera att någon skadas eller dör på sin arbetsplats. Alla vinner på en säker och effektiv byggprocess.

Viktor Broberg och Erik Hellqvist, vd respektive ordförande i Buildsafe

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.