Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Totalentreprenader driver på innovation och produktivitet"

Vill vi öka produktivitet och innovationskraft måste byggherrarna skapa förutsättningar och drivkrafter som gynnar de smarta och nytänkande i anläggningsbranschen. Vi förordar en ökad andel totalentreprenader med funktionskrav, skriver undertecknarna av denna debattartikel.

Publicerad: 25 Januari 2012, 13:02


I en artikel 15 december hävdar Hans Lind och Lena Borg att det finns flera invändningar mot att totalentreprenader och mer långsiktiga kontrakt skulle öka innovationstakten. De konstaterar: ”Många typer av innovationer har inget med upphandlingsform att göra utan handlar om teknisk utveckling och nya material från specialiserade tillverkare”. Lind och Borg definierar i sin artikel innovation som enbart nya material eller produkter. Men innovationer omfattar också processer och organisationsformer – inte minst nödvändiga och betydelsefulla inom byggsektorn.

När vi förordar en större andel totalentreprenader ser vi begreppet innovation i det bredare perspektivet, exempelvis i form av nya produktionstekniska lösningar eller serieproduktioner. Däremot har upphandlingsformen enligt LOU eller LUF enligt vår mening ingen större inverkan på graden av innovation.

I traditionell utförandeentreprenad utnyttjas inte entreprenörens eller materialleverantörens tekniska och organisatoriska kompetens fullt ut i projekteringsskedet – och sällan konsulternas kunskap i produktionsskedet. Rationell produktion gynnas när entreprenören får förutsättningar för ökad förutsägbarhet, bättre flöde i produktionen samt upprepning och standardisering i både processer/metoder och produkter/komponenter. Om produktion och projektering integreras blir projekteringen mer produktionsanpassad och antalet fel färre. Byggtiden kortas vilket leder till lägre kostnader.

I dag är utförandeentreprenader den helt övervägande formen för att fördela ansvaret mellan byggherren/beställaren och entreprenören i anläggningsbranschen. Totalentreprenad bör användas i större utsträckning när man vill stimulera till konkurrens om nya tekniska lösningar, produktionsmetoder och produkter. Innovation i den bredare definitionen gynnas och kvalitet ökar, i synnerhet om totalentreprenad kombineras med funktionskrav och underhållsåtagande.

I dag ser vi allt fler infrastrukturprojekt som går i takt och på budget och det finns en rad goda exempel på förkortade byggtider, ökad produktivitet och innovativa arbetssätt. Förutom de rikskända projekten Citytunneln och Norrortsleden kan nämnas 50-11 projektet i Skåne och E4 vid Rotebro i Stockholm. Trafikverket genomför nu också två stora projekt med totalentreprenad och 20-årigt underhållsansvar och sätter mål för en ökad andel totalentreprenader med funktionella krav.

Det är som Lind och Borg påpekar svårt för företag att bedöma hur mycket man kommer att kunna sälja. Fram till 2021 ska runt 500 miljarder kronor satsas på transportinfrastrukturen. Volymen är stor och relativt konstant. Vi vet att företagen efterfrågar en tydlig ”spelplan” med kontinuitet. Om detta erbjuds så ser vi fram emot att leverantörsmarknaden svarar upp med insatser som främjar produktivitet och innovationsgrad i anläggningsbranschen.

Bengt Jäderholm, sekreterare Trafikverksutredningen, Åsa Söderström Jerring, ordf FIA Förnyelse i Anläggningsbranschen Monika Selahn, sekreterare Produktivitetskommittén, Malin Löfsjögård, riksdagsledamot, ordf Produktivitetskommittén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.