Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Trafikverket måste bära bördan"

Inom anläggningsbyggande är det kombinationen LOU och totalentreprenader som håller tillbaka innovationstakten. Men Trafikverket har självt möjligheter att göra något åt detta, skriver Hans Lind och Lena Borg, avdelningen för Bygg- och fastighetsekonomi, KTH.

Publicerad: 15 December 2011, 13:55


I dag finns det mycket diskussioner om produktivitet i bygg- och anläggningssektorn och hur innovationstakten kan ökas. En tanke som har förts fram bland annat av Trafikverket och Produktivitetskommittén är att mer totalentreprenad och mer långsiktiga kontrakt som integrerar byggande och drift skulle kunna öka innovationstakten. Enligt vår mening finns det dock flera invändningar mot denna tanke, särskilt när vi ser på anläggningsbyggande.

Många typer av innovationer har inget med upphandlingsform att göra utan handlar om teknisk utveckling och nya material från specialiserade tillverkare.

I en rad situationer är det logiskt att välja totalentreprenad, till exempel sparar man tid när man kan projektera och bygga parallellt. Vår kritik gäller enbart det påstådda sambandet mellan totalentreprenader och en ökad innovationstakt.

Den första frågan är vilka incitament som ett vanligt byggföretag som Skanska, Peab eller NCC har att lägga ner resurser på forskning inom ett specifikt område där offentliga beställare är dominerande. Eftersom varje projekt upphandlas separat och lägsta pris ofta spelar en stor roll, är det mycket svårt för ett byggföretag att bedöma hur många enheter de kommer att kunna sälja av en ny produkt. Även om beställaren är mycket nöjd med produkten kan denne ju inte lova att nu ska vi köpa alla ”produkter” av denna typ från er. LOU gör ju att man inte kan ge några sådana garantier. Eftersom den framtida försäljningsvolymen därmed är så osäker är det inte rationellt för ett byggföretag att lägga ner stora pengar på att ta fram nya tekniker. Det är ingen tillfällighet att företag som de ovan nämnda inte har stora forskningsavdelningar.

I dag eftersträvas i hög grad innovationer som minskar livscykelkostnaderna och detta skapar särskilda problem för tanken att totalentreprenad och långa kontrakt ska ge innovationer. Det finns här två separata motargument. Det första säger att byggföretag som de tidigare nämnda har begränsade möjligheter att bygga upp systematiska kunskaper om olika elements livscykelkostnader. Trafikverket borde ha både starkast incitament och störst möjlighet att bygga upp kunskaper om livscykelkostnader.

Det andra argumentet mot att totalentreprenad med längre garantier eller driftsansvar skulle leda till mer innovationer är att privata aktörer i sådana situationer brukar vilja undvika risker och därför satsar på beprövade lösningar. Detta stöds av det empiriska materialet i en nyligen presenterad licentiatavhandling.

Mest konservativa, när det till exempel gäller bostadsbyggande, var de privata fastighetsägare som bygger för egen förvaltning. Där ska det bara vara beprövade tekniker och inga chansningar med nya lösningar! Med en viss överdrift kan man säga att allmännyttan får göra experimenten och om något fungerar bra där kan de privata ta efter. I en artikel i Fastighetsnytt nyligen noteras också att finansiärer av OPS-projekt ställer krav på beprövad teknik för att de ska vara beredda att stödja ett projekt. Man kan i artikeln läsa: ”detta leder dock till att möjliga kostnadsbesparande tekniska lösningar inte tas med i projektet”.

Det finns en rad argument för OPS-lösningar, till exempel när det gäller att hålla budget och tidplaner, men man ska nog inte förvänta sig några större innovationer i sådana projekt.

Slutsatsen av detta är nog att Trafikverket måste bära en stor del av bördan, inklusive en stor del av kostnaderna och riskerna, när det gäller att få fram innovationer, och särskilt lösningar som ger låga livscykelkostnader inom anläggningsområdet.

Hans Lind och Lena Borg, KTH

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.