Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Upp till debatt manar Slussenvänner

Publicerad: 5 December 2008, 09:31

Fem erfarna stadsplanerare och arkitekter har kastat sig in i debatten om Slussen. Nu får det vara nog tycker de. Planera Slussen för framtiden. Enkelhet och långsiktighet är det som lönar sig i längden, hävdar de fem förslagsställarna för Ny syn på Slussen.


Gruppen består av stadsplanerare Monica Andersson, forskare med inriktning på stads- och samhällsplanering och tidigare också bl a miljö- och stadsbyggnadsborgarråd, arkitekt Kjell Forshed, Brunnberg & Forshed Arkitektkontor, arkitekt Svante Forsström, Svante Forsström Arkitekter, arkitekt Ulla Joneborg, tidigare 1:e arkitekt på Stockholms stadsbyggnadskontor och arkitekt Torsten Westman, stadsbyggnadsdirektör 1973 – 1985.

Efter nyår ska politikerna ha bestämt sig om utformningen av nya Slussen. Fem aktuella förslag av olika arkitekter finns idag utställda på Stadsmuseet, (se artikel i BIN). Nu konkurrerar de fem förslagsställarna om Ny syn på Slussen.

- Vi har jobbat länge med vårt förslag, säger Kjell Forshed, så det är inget som har kommit i en hast. Utan det är noga och ytterst väl förberett. Intresset för förslaget hittills har varit oerhört stort.

I korthet går förslaget ut på att gräva ned tunnelbanan och möjliggöra rivning av Centralbron, detta för att befria Slussen, Gamla stan och Riddarholmen från biltrafiken.

- En ny tunnel för tunnelbanan skulle möjliggöra att stationerna Slussen och Gamla stan kan slås ihop till en enda station, säger Monica Andersson. Översvämningsrisken försvinner och gården framför Stadsmuseet, en vacker byggnad från 1600-talet, får åter tillbaka sin rätta plats. Det behöver då inte längre ligga i sin grop utan får fritt framför sig och utsikt över Stockholms inlopp.

Vårt förslag möjliggör att i framtiden ta bort Centralbron. Att göra det nu blir för dyrt, om vi ska jämföra oss med stans förslag och kostnader, säger Kjell Forshed.

Två enkla och fina broar ska enligt förslaget förena Södermalm med Gamla stan.

- Skona Gamla stan från genomfartstrafik. Det har ju visat sig genom åren att biltrafiken över Slussen hela tiden minskar. Varför ska man då bygga för ökad biltrafik, som de andra förslagen visar, undrar Ulla Joneborg.

- Moderniseringen av tunnelbanan gör vår lösning lönsam, hävdar Svante Forsström. De andra förslagen bygger för sambandet mellan Saltsjön och Mälaren. Bibehåll skärgårdslandskapet som är unikt för Stockholm. Ingen annanstans i världen finns något liknande.

- Nu har vi chansen att återta vår vackra plats i världen. Ta den innan det är för sent, säger Monica Andersson.

Fakta/Ny syn på Slussen
Förslagsställare: Monica Andersson, Kjell Forshed, Svante Forsström, Ulla Joneborg och Torsten Westman
Byggkostnader: Med t-banetunneln sparas 1 miljard, då 3 ha brodäck inte behöver byggas. Totalt för staden och SL kostar lösningen med t-banetunneln ca 2 miljarder mer att bygga, men effektivisering och hälsosammare miljö ger vinst för både staden, SL och skattebetalarna, hävdar förslagsställarna.

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.