Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Varför, varför, varför

Jag har en dotter som är sex år. Hon är helt sanslös. Det fanns en tid, då hon kunde driva vem som helst till vansinne. Hon frågade alltid: varför? Alla barn har en period i sin utveckling, då de oavbrutet frågar varför. Varför?

Publicerad: 29 november 2013, 10:11

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Då man utvecklar processer, då är ett arbetssätt att försöka reda ut rot-orsaken till avvikelser. Det kan naturligtvis te sig lite utmananade i byggbranschen, där standardiseringen av processer är låg. Lejonparten av det som händer om dagarna kan ses som en oändlig räcka avvikelser. Det är nog därför metoden 5 gånger varför inte slagit genom i samhällsbyggandet. Toyota har länge framgångsrikt använt sig av metoden. Då något blir galet, då stannar de upp och frågar sig varför. Om man hittar orsaken till felet, så frågar man sig sedan om orsaken till orsaken. Och så vidare.

Om du får rören till radiatorerna på fel ställe i betongplattan, då frågar du: varför? Om det beror på fel på ritningen, då frågar du: varför? Om det visar sig att VVS-konsulten ritat fel, då frågar du: varför? Tanken är att hitta den så kallade rot-orsaken, alltså det som är den egentliga orsaken. Då kan man se till att felet aldrig mer upprepas! Metoden bygger alltså på standardiserade processer och upprepning; kanske inte så konstigt att varför-metoden ännu inte blivit en kioskvältare i bygg och anläggning.

En gång går obemärkt förbi. Andra gången framstår du som att du hakat upp dig på något, och du betraktas ofta som lite gnällig. Du riskerar att framstå som en kvasi-intellektuell rättshaverist. Tredje gången du frågar varför i ett byggprojekt, då blir folk påtagligt irriterade. Fjärde gången smäller det. Det lär aldrig bli någon femte gång.

Reflektion är inte samhällsbyggandets paradgren. Att starta upp och att framtungt streta framåt faller sig mer naturligt. Action! Buller och bång. Att lösa problem anses sexigare än att förebygga att problemen uppstår. Tyvärr.

Därför borde vi rekrytera frågvisa fem-åringar. Då skulle vi hitta orsakerna till våra kvalitetsfelkostnader. Garantiåtaganden skulle minska och vi skulle få mer tid till att skapa samhälleliga värden. Och vi skulle bli tvungna att införa fruktstund och säkerställa roligare och färggladare arbetsmiljöer.

Fredrik Friblick, vd Prolog

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.