Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

Algoritmer är våra bästa vänner

Vilken bransch som står näst på tur för digital revolution?

Publicerad: 1 Februari 2018, 05:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


”Först bankerna och sedan transporterna.” Så svarade en av våra middagsgäster häromkvällen på frågan om vilken bransch som står näst på tur för digital revolution. Vi hade just diskuterat raset för HM-aktien.

Eftersom min gode vän jobbat i bussbranschen länge har hans svar stor trovärdighet. Enligt honom rullar de flesta bussar bara ett par timmar på morgonen och sena eftermiddagen, i rusningstid. Resten av tiden står de i garaget, ett stort slöseri med kapital.

När det väl kommer att finnas alternativ i form av självkörande bilar och småbussar kommer därför utbudet av transporttjänster att förändras, argumenterade han. Transportbolagen kan spara pengar och människor tid. Det kommer att få stora konsekvenser. Precis som e-handeln fått oss att besöka shoppingcentren mindre ofta kan nya transporter påverka hur vi organiserar vår arbetsdag och vårt boende. Köer och working ”nine to five” kommer att minska kraftigt, infrastrukturprojekt och stadsplanering att behöva ses över.

Dagen därpå läser jag i tidningarna först om hur självkörande bilar kommer att stöpa om bilbranschen, en av världens största tillverkningsindustrier, till en serviceverksamhet. Sedan om robotrådgivarna som tillsammans med nya EU-regler trycker ned avgifterna i fondbranschen. Tanken svindlar. Hur stora förbättringar kommer digitaliseringen hinna åstadkomma, bara under min återstående livstid? För att inte tala om barnens.

Bättre resursanvändning

Även i bil- och sparindustrierna handlar scenarierna om bättre resursanvändning. När självkörande alternativ slår igenom väntas allt fler dela bilarna och en växande del av bilflottan att ägas av företag som driver sådana tjänster. Då infinner sig med ens helt andra krav på rationalitet än dem vi ställer på våra privatägda bilar. I stället för att stå stilla större delen av dagen kommer bilarna att vara allt mer i drift.

Därmed väntas kravet på bilars hållbarhet och livslängd öka kraftigt. I dag byter den typiske ägaren bil efter tio år, eller 16 000 mil. I bilflottorna tros bilar kunna gå mellan 80 000 och 160 0000 mil, en följd av att elmotorer håller längre än förbränningsmotorer.

Andra delar av bilen kommer att bytas ut successivt, innan de går sönder, som man redan gör med flygplan och med de klassiska svarta taxibilarna i London.

I sparindustrin kan algoritmer hjälpa sparare att räkna ut hur hårt branschens till synes låga avgifter slår, att en avgift på 1,5 procent på 30 år kan äta upp 40 procent av besparingarna. Pådrivande för konkurrensen.

I den allmänna digitaliseringsdebatten är det ofta jobben, ”fake news”, polarisering och riskerna med artificiell intelligens som hamnar i fokus. Det är synd. För som exemplen ovan påminner om är algoritmer ett fantastiskt komplement till oss människor. De är bra på allt som vi är dåliga på, som att räkna ränta på ränta eller på vad tjusiga bilar och tid i köer faktiskt kostar. Personligen ser jag fram mot ett rationellare vardagsliv med mer tid över för sådant som bara levande varelser är bra på, till exempel trevliga middagssamtal.

Torun Nilsson

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.