Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Den där jämrans marknaden"

Varför blir det nästan rätt? Det är hög tid att bryta mönstret, tycker Fredrik Friblick.

Publicerad: 17 Mars 2016, 09:12


Somliga samhällsbyggare är intresserade av politik. Andra inte. Somliga samhällsbyggare tror på marknaden. Andra inte.

Marknaden löser allt?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

En fråga som diskuteras i politiken är marknaden. Vissa menar att marknaden löser allt, och då menas de krafterna då utbud och efterfrågan möts. Marknaden ska fixa att företag som inte håller måttet sållas bort. Det leder så småningom till att allt blir hur bra som helst. Amen.

Andra menar att marknadskrafterna kan leda till problem och ojämnlikheter. Därför har vi i Sverige ofta skapat regleringar för marknaden. I perioder har det fungerat; vi har byggt bostäder, sjukhus, skolor och infrastruktur. Samhällets olika funktioner har fungerat. Och vi samhällsbyggare har dragit våra strån till stacken.

Tror inte på eftermarknaden

Så ibland ska något avregleras. Ett exempel är Apoteket. Plötsligt uppstår femtioelva apoteksbolag som öppnar apotek i vart enda gathörn. Sedan köper dessa bolag upp varandra, varpå vi får apotek i endast vartannat gathörn. Marknadskrafterna funkar! Vips så kostar Alvedon plötsligt dubbelt så mycket, och tyvärr är Alvdeon oftast slut. Marknaden fungerar för alla – utom för kunden.

Man kan ha olika åsikt. Men det finns en del av marknaden som jag inte tror på. Det är eftermarknaden. Så kallas ofta den delen av ett byggföretag, som till stor del ägnar sig åt att rätta till fel i de produkter som just överlämnats till kunderna. Tid, kraft och resurser avsätts för att göra om sådant som blev nästan rätt. Dessa garantiåtaganden leder till enerverande och kostnadsdrivande störningar för kunden.

Hög tid att bryta mönstret

Varför blir det nästan rätt? Var enda dag!? År efter år. Det är hög tid att bryta mönstret.

Det trösterika är att detta går att fixa. Det kan bli bättre. Precis som alla andra branscher som höjt kvaliteten på sina produkter genom systematiskt kvalitetsarbete, så kan också byggbranschen göra det. Genom att målmedvetet och systematiskt arbeta blir det bättre. Nu är det i och för sig just därför som det tyvärr inte har blivit bättre: Vi saknar ledarskapet. Vi saknar mål.

För det är endast få byggföretag som arbetar hårt med att sänka kostnaderna för eftermarknaden. De flesta gör det inte. Det funkar tydligen för alla – utom för kunderna. Kanske är marknadskrafterna för svaga.

Fredrik Friblick

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.