Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Du kan skapa den marknad du vill ha"

Men snälla, säg att utvecklingen nu har vänt! skriver Fredrik Friblick.

Publicerad: 21 Maj 2015, 09:09

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

byggkonjunkturEkonom

Nu ska det tas igen. Vi närmar oss en tid av överhettning och resursbrist i samhällsbyggandet. Priserna kommer att öka snabbt. Värdet i det som levereras kommer tyvärr inte öka lika fort. Fastän priserna höjs, kommer marginalerna för många byggare att minska, då kostnaderna ökar fortare än priserna.

Då det är lågkonjunktur, då vill många byggare ha de projekt som är ute på markanden. Då pressar ofta beställare priserna från sina entreprenörer. Som i sin tur pressar sina underentreprenörer. Och alla pressar material­leverantörer och konsulter. Marginalerna sjunker och stora delar av branschen lider av låg och ojämn lönsamhet. Utvecklingen uteblir, då marknaden inte har råd.

I högkonjunkturer vill alla ta igen det som förlorats, och man höjer raskt priserna. Alla är revanschsugna. Branschen blir överhettad. Utveckling uteblir, då marknaden inte har tid.

Så dansar branschen uppgivet vidare till valsen Livet i Finnskogarna: ”Först så går det upp, så går det ner, så går det upp. Sen så går det ner, så går det ännu mera ner. Sen så går det upp ...”

Men det måste inte vara så. Som beställare kan du i stället ständigt skapa bästa möjliga förutsättningar för en entreprenör, en konsult eller en materialleverantör att tjäna rimligt med pengar och att utvecklas. Allt medan entreprenören omsätter dina pengar till de värden du efterfrågar. Oavsett var i konjunkturcykeln vi befinner oss! Entreprenörer och konsulter som omsätter beställarens tillgångar måste utvecklas medan de arbetar med kundens medel. På så sätt får du som kund ständigt en allt bättre marknad som ger dig allt mer för pengarna på ett allt effektivare sätt! Och även i högkonjunktur får du de bästa leverantörerna som väljer att arbeta för dig. Fastän de har alternativ, så vill de arbeta med dig. För att du är en utmananade och utvecklande kund. Halleluja!

Alternativet är dystert; en marknad där allt sämre aktörer tar allt mer betalt för att göra saker allt sämre med en avtagande produktivitet. Hur låter det? Ungefär så har byggsektorn beskrivits i en rad utredningar genom åren. Men snälla, säg att utvecklingen nu har vänt!

Varje gång du gör affärer har du möjlig­heten att aktivt skapa den marknad du vill ha.

Fredrik Friblick

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

byggkonjunkturEkonom

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.