Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Fastighetsbranschen tar för få steg framåt"

Branschen har stora utmaningar när det gäller synen på innovation, skriver Emma Jonsteg.

Publicerad: 2 September 2015, 07:55


Ämnen i artikeln:

bygginnovationerfastighetsbranschen

"En generell problematik inom ledarskap i fastighetsbranschen är att nytänkande ofta inte premieras. Detta skapar en mentalitet där det är säkrare att inte ta initiativ till nytänkande eller innovations­lösningar eftersom det då åtminstone inte kan bli fel.”

Någon som känner igen sig? Jo, tänkte väl det. Formuleringen är tagen ur ett examensarbete av Klas Johansson och Fredrik Karlsson vid institutionen för Fastigheter och Byggande vid KTH, där jag och en lång rad andra branschföreträdare har blivit intervjuade om innovationsklimatet i vår bransch.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Sorgligt nog kan formuleringen knappast beskrivas som annat än klockren. I senaste avsnittet av Svensk Byggtjänsts podcast Snåret talar vi om innovation inom bygg- och fastighetsbranschen med Sanna Edling, projektledare för HSB Living Lab, Anders Wikström, arkitekt och forskare inom innovation på SICS och Anna Sander, forskningsansvarig på WSP. Panelen var rörande enig om att branschen har stora utmaningar när det gäller arbetet med och synen på innovation och nytänkande.

Foto: Susanne Kronholm

Det är en bild som också bekräftas i statistiken. En undersökning gjord av Market Direction förra året visade att fastighetsbranschen inte bara är den bransch som lägger minst resurser på innovation utan också har den mest negativa synen på Sveriges företagsklimat när det gäller innovation och utveckling. En rimlig slutsats är väl att det kanske finns ett samband.

Det är en nedslående bild som tornar fram av nejsägare och branta uppförsbackar vart man än vänder sig. I alla fall för oss som i grunden tror på värdet i att ständigt försöka tänka nytt, inte som ett självändamål, utan i syfte att faktiskt göra saker bättre. Vi som ser det som en självklar del av vårt arbete.

Men frågan är hur vi ska tolka siffrorna. Anser sig branschen inte ha tillgängliga resurser att lägga på innovation? Eller är det så att man gjort en bedömning av marknaden och kommit fram till att man inte behöver ägna sig särskilt mycket åt nytänkande? Att det helt enkelt inte ger tillräckligt med pang för pengarna.

Krassa affärsmässiga beslut kan jag ha förståelse för även om jag inte instämmer i vare sig analys eller slutsatser. Men min erfarenhet från branschen säger mig att det här handlar om mer än brist på pengar. Påstådd eller reell. Faktum är att det på många håll råder en väldigt negativ syn på nytänkande och en obefogat positiv syn på status quo som den effektivaste formen av riskminimering.

Foto: Naima Callenberg

Med det sagt så tror inte jag heller att spendera stora pengar på innovation ger någon quick fix. Det kommer fastighetsbranschen att behöva göra på sikt men först efter att man på allvar tagit tag i det mer grundläggande problemet som handlar om branschens syn på fenomenet innovation. För det finns inget som talar för att man får särskilt god utdelning på sina investeringar om man har en grundmurad skepsis mot det mesta som går bortom kvalitetskoll, systemtänkande och prispress.

Dagens slutkläm, som jag lånat av Steve Jobs är värd att begrunda:

”Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It’s not about money. It’s about the people you have, how you’re led, and how much you get it.”

Lyssna på podcasten

Här kan du lyssna på Snåret, avsnitt 19, "Hur står det till med nytänkandet i byggbranschen?"

Emma Jonsteg

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.