Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

Fyra bröllop och en begravning

Byggandet behöver visionärt ledarskap.

Publicerad: 15 Februari 2018, 05:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det fanns en tid i mitt liv, då jag ofta var bjuden på bröllop. Det var för det mesta kul. Festerna präglades av skratt och glädje. Ofta hölls det tal, det blickades framåt, det fanns framtidstro. Nuförtiden nås jag oftare av beskedet att bekanta skiljer sig. Det är då sällan frågan om några större fester. Det är oklart om det hålls några tal.

Då jag var liten brukade min farmor på helgerna sitta med papperstidningen och läsa dödsannonserna. På ålderns höst visade hon, ett för mig då lite egendomligt intresse, för att se vilka av hennes gamla bekanta som gått ur tiden.

För några år sedan satsade alla de stora byggföretagen på fabriker, där man skulle ägna sig åt industriellt byggande. Byggandet skulle förändras! Kostnaderna skulle sänkas! Kunderna skulle få fantastiska hus till rimliga priser! Det var festligt på dessa storslagna tillställningar, där de församlade frustade av framtidstro. Man fick en t-shirt, en broschyr och en kaffemugg med anskrämlig logotype. Stämningen var uppsluppen - framtidstron var stark.

Ytterligare en fabrik läggs ner

Ibland tänker jag på min gamla farmor, då jag läser branschnyheterna. Jag nås i veckan av att ytterligare en av dessa fabriker för industriellt byggande lagts ner. Någon kommunikatör har gjort ett tappert försök att förklara logiken i varför man nu avvecklar tillverkningen.

Sedan dessa satsningar på industriellt byggande gjordes med pompa och ståt, och sedan satsningarna nu - med betydligt mindre pompa och ståt - lagts ner har utvecklingen inte stått still. Byggpriserna i Sverige har ökat mest i Europa. Och det svenska samhällsbyggandets produktivitet har utvecklats negativt. Byggandet har blivit betydligt dyrare, utan att lönsamheten för alla de företag, vars medarbetare dagligen sliter, har ökat.

Byggandet behöver nu visionärt ledarskap, som med eller utan fabriker har en tydlig strategi för hur samhällsbyggandets olika kunder ska få mer värde för pengarna. Företagen måste ha tydliga strategier för hur man utmanar och utvecklar medarbetare och leverantörer så att ägare och kunder får en produktivitetsutveckling värd namnet.

Om inte annat för att hedra Ingvar Kamprads minne, då vi nu begrundar hans dödsannons i tidningen.

Fredrik Friblick

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.