Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Gör dig attraktiv så lockar du de unga"

"Det är försvinnande lätt att rekrytera fel, och det är dyrt" skriver Ing-Cathrin Nilsson.

Publicerad: 14 Oktober 2014, 09:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

rekrytering

Det är väl en tjugo år sedan som värdet av varumärken började segla upp i var mans och kvinnas medvetande. I dag har också du och jag blivit ”varor” vars kännemärken helst ska signalera att vi är goda, kompetenta, starka och kända. Åtminstone som yrkesutövare och företagare.

Har du funderat på ditt arbetsgivarvarumärke? Vilken status ditt företag har som arbetsplats? Det finns ett uttryck för det, ”employer branding”, som sannolikt blir nästa (bombastiska) specialområde i affärsvärlden.

Vare sig du väljer att fördjupa dig i innebörden, eller inte, tål den att funderas på eftersom rekryteringen av rätt medarbetare redan är en utmaning för branschen.

Det är försvinnande lätt att rekrytera fel, och det är dyrt.

Det lär finnas pengar att tjäna på ”employer branding”. Det finns till och med en statistisk analysmetod där effekten kan räknas fram genom samkörning av medarbetar- och kundundersökningar med korsande frågor.

Det torde förstås vara svårt att veta vad som är hönan och ägget, men det låter logiskt att det är lönsamt att vara en attraktiv arbetsgivare, att det blir en win-win-effekt om medarbetarna trivs på arbetsplatsen, känner sig sedda och får växa. I grunden en bra utveckling – för det gynnar väl varken arbetsgivaren eller medarbetaren om någon jobbar kvar utan att trivas eller passa in.

Samtidigt är det väldigt mycket prat om att de yngre generationerna inte köper vilka arbetsförhållanden som helst utan reser sig upp och går om det inte passar. Det är inte så politiskt korrekt att ifrågasätta men bör tåla att beröras. Jag tycker att både arbetsgivare och arbetstagare måste anpassa sig. Att den arbetsgivare som betalar ut lön ska ställa förväntningar på sina anställda för att inte svika dem. Den inskolningen handlar om både ansvar och respekt för ungdomars fortsatta väg i arbetslivet.

Sedan är det en helt annan sak att gammalt hierarkiskt ledarskap har tjänat ut sin rätt.

Ing-Cathrin Nilsson

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

rekrytering

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.