Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Har du koll på dina underleverantörer?

Har du funderat över hur arbetsvillkoren ser ut hos dina underleverantörer? Att klimatneutralitet står högst upp på hållbarhetsagendan för byggbranschens aktörer är knappast förvånande. Men den sociala hållbarheten är däremot inte lika högt rankad visar en undersökning från oss på Svensk Byggtjänst. Varför anses de sociala frågorna så komplicerade och krångliga? Och hur ska branschen förmås att omfamna hela hållbarhetsspektrat i sin verksamhet?

Publicerad: 20 november 2022, 14:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Kajsa Hessel, vd Svensk Byggtjänst, skriver krönikor i Byggindustrin. Foto: Juliana Wiklund


Ämnen i artikeln:

Svensk ByggtjänstKajsa HesselLennart WeissSkanska Sverigearbetsmiljösocial hållbarhethållbart byggande

I slutet av 2021 inledde Svensk Byggtjänst en omfattande intressentdialog – ”863 röster om hållbarhet” – där vi ville få svar på två frågor: Vilka hållbarhetsfrågor utmanar vår sektor mest och vad behöver branschens aktörer för att klara av hållbarhetsutmaningarna?

Av svaren som följde blev det tydligt att klimatutmaningen var den fråga som samtliga intressenter lyfte medan de sociala frågorna kopplat till arbetsmiljö och hållbara leverantörskedjor inte alls var lika prioriterade. Det blev även tydligt att det i princip enbart var beställare, banker, försäkringsbolag eller upphandlare som lyfte frågor om etik, mänskliga rättigheter och hållbara leverantörskedjor.

Korta kedjan

Beror då det svala intresset för de sociala frågorna enbart på okunskap? Delvis, menar respondenterna, men också på att kraven inte riktigt tycks ha nått fram. Ett företag som gått i bräschen för hållbara leverantörskedjor är byggbolaget Veidekke. För att kunna säkerställa goda arbetsvillkor hos de underleverantörer som anlitas tillåter de inte mer än två led i entreprenörskedjan. Syftet är att minska risken för svartjobb och missförhållanden.

Veidekkes kommersielle direktör Lennart Weiss anser att det utan tvekan är en bra åtgärd, även om de valt att hålla låg profil om effekterna. Även Skanska har infört metoder för att få bättre koll på leverantörskedjorna genom ett integrerat digitalt system för att öka kontrollen av underleverantörer och alla personer som rör sig på bolagets byggarbetsplatser.

Nya generationer ställer krav

Jag är så glad över att initiativ tas för att verka för en bättre arbetsmiljö i branschen – det visar på mod och genuin omsorg över en sektor som är i stort behov av att utveckla sitt sociala hållbarhetsarbete. Men takten måste öka. Inte minst med tanke på att nya generationer ställer höga krav på sina framtida arbetsgivare. De studenter som intervjuats i vår intressentdialog anser att sektorn har mycket kvar att bevisa på hållbarhetsområdet och är tuffa i sin kritik; ”Ni har supersnygga hemsidor men menar ni verkligen allvar?”.

Och det är inte bara de unga som ställer hårda krav. Våra intressentdialoger visar att banker och försäkringsbolag har mycket höga förväntningar på att sektorn ska bli bättre vad gäller hållbarhetsarbetet. Detta med motiveringen att byggbranschen är en av de mest riskfyllda branscherna att ha att göra med. Det är med andra ord hög tid att på allvar börjar prioritera de sociala villkoren, både för att kunna attrahera nya talanger och för att kunna säkra framtida finansiering för sina projekt.

Behövs en uppförandekod

Det finns som tur är andra som länge arbetat med uppförandekoder för att komma till rätta med osunda arbetsvillkor i leveranskedjan, till exempel klädindustrin. Det hjälpte oss konsumenter att förändra våra värderingar och inget större klädmärke kan i dag komma undan med att inte bry sig om arbetsvillkoren för de som syr upp kläderna utomlands.

På Svensk Byggtjänst tittar vi nu över våra egna leverantörer – det handlar om ett hundratal bara i första ledet – för att kunna ta fram en leveranskod som säkerställer en god arbetsmiljö för deras anställda. Ett hundratal bara i första ledet! Det är många att gå igenom, det tar tid och resurser i anspråk. Och jag vet att vi har det förspänt, majoriteten av de medelstora och stora bolagen har betydligt fler och självfallet är detta inget som görs på en kafferast. Det är både ett mödosamt och kostsamt jobb, men alldeles nödvändigt för att kunna ta ansvar för hela vår verksamhet.

Hur arbetar du och ditt företag med att säkerställa att era underleverantörer kan garantera goda sociala villkor? Hör gärna av dig och berätta om dina erfarenheter.

Kajsa Hessel, vd på Svensk Byggtjänst

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Välj nyhetsbrev