Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Jämställdhet ger klimatutmaningar"

Torun Nilsson ser en ny och viktig uppgift för byggbranschen.

Publicerad: 12 Mars 2019, 10:15

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Oftast promenerar jag i skogen, nära vårt hus. Men häromdagen fick jag skjuts hem av en kollega. Dock inte ända hem, eftersom jag inte ville att hon skulle köra en omväg. För ovanlighetens skull promenerade jag fem, sex kilometer genom den burgna förorten, längs huvudstråken. Trottoarerna var fortfarande isiga eller grusiga, eller både och. Bitvis tvingades jag ned på vägbanan. Oj, där var det trångt!

Bilarna svischade förbi, den ena större än den andra. I båda riktningar. Suvar, jeepar, kombier, sportbilar och knattrande elmoppar. Många farkoster var stora och lämnade lite plats. Med jämna mellanrum brummade också bussarna förbi, halvtomma. Ingen promenerade utom jag.

“Då var bilarna få”

Och där jag manövrerade mödosamt fram, innan jag gav upp och tog bussen, slog det mig att detta var något nytt.  Så här såg det inte ut alls när jag rörde mig här som yngre, med cykel på väg till musiklektioner eller kompisar. Då var bilarna få, kanske bara en fjärdedel så många. Och så var de betydligt mindre. Vad är det egentligen som har hänt de senaste decennierna? Någon förtätning eller helt ny inflyttning kännetecknar inte den här förorten även om en och annat tomt styckats och nya, modernare villor klämts in. Varifrån kommer alla nya bilar?

”Power couples” har jag skrivit om förut. Det vill säga att kvinnor allt oftare skaffar sig högre utbildning och sedan väljer välutbildade makar. Paren får god gemensam ekonomi och satsar hårt på barnens utveckling och utbildning, eftersom båda vet att det är viktigt. Den här sortens utbildningspakt får följder för övriga samhället. Förebilderna blir fler för vissa barn men klyftorna riskerar att bli större till andra.

“Gäller inte bara de välbärgade”

Denna tidiga februarikväll inser jag att de dubbelarbetande paren också kommer att få konsekvenser för trafikplaneringen och infrastrukturen. De måste vara huvudmisstänkta för att ha drivit upp bilkörandet så kraftigt. Hårt arbetande föräldrar måste ju hinna hem från jobbet i tid för att hämta på förskolan, handla och  laga middag eller skynda till något av barnens träningar, eller till gymmet?

Det gäller inte bara de välbärgade i den förorten, utan många andra, även medelklasspar som är lika ambitiösa och som också jobbar långa dagar. Bilarna är relativt sett kanske mindre och färre men vägutrymmet ännu knappare.

“En ny uppgift för branschen?”

Väl hemma slappnar jag av med tidningarna. I dem läser jag om gruppen kända nationalekonomer med förra amerikanska riksbankschefen Janet Yellen i spetsen som manat till global koldioxidskatt, eftersom de bedömer att klimatproblemen är så brådskande.

Att koldioxidutsläppen har ökat har många skäl. Livsstil är ett. Om vi inte vill ändra på den eller rulla tillbaka den ökade jämställdheten måste vi ta hänsyn till dem alla. Visst passerade även en och annan Tesla under promenaden. Men billiga elbilar som startar även när det är kallt och trottoarerna är isiga är fortfarande långt borta. Kollektiva transporter måste tänkas och byggas om, så att stressade pappor och mammor inte längre är hänvisade till egna pansarskepp för att möta sina ambitiösa livsutmaningar. En ny sorts infrastruktur? En ny sorts bostäder för barnfamiljer? En ny uppgift för byggbranschen?

Torun Nilsson

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.