Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

”Kan beställaren bli byggbranschens biltillverkare?”

Hur blir man en föredömlig beställare och byggherre?

Publicerad: 14 Juni 2018, 07:54

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Snåret

Att vara beställare i byggprocessen är att hantera frågor om allt från arkitektur till hållbarhet och ekonomiska kalkyler i en bransch med många nya aktörer och utmaningar. I senaste avsnittet av Svensk Byggtjänsts podcast Snåret reder panelen ut beställarrollen och hur man blir en föredömlig beställare/byggherre.

I programmet samtalar programledare Emma Jonsteg med fyra olika typer av beställare: Daniel Markström, regionchef för Stockholm på Jernhusen, Adam Cocozza, vd på Botrygg, Karin Ahlzén, Stockholms stads projektchef för Fokus Skärholmen och Rickard Langerfors, vice vd på Magnolia bostad.

På bilden från vänster: Daniel Markström, regionchef för Stockholm på Jernhusen, Emma Jonsteg, programledare, Adam Cocozza, vd på Botrygg, Karin Ahlzén, Stockholms stads projektchef för Fokus Skärholmen och Rickard Langerfors, vice vd på Magnolia bostad.

Foto: Susanne Kronholm

Så vad är då egentligen skillnaden mellan en byggherre och en beställare? Jo, en beställare är ett företag eller en person som beställer ett arbete. En byggherre utför eller låter för egen räkning utföra ett arbete. En beställare behöver alltså inte vara en byggherre, men kan vara det.

Starkt engagemang

Daniel Markström anser att en bra beställare ska vara starkt engagerad, ha gedigen kunskap och erfarenhet och se värdet av att nyckelpersoner i projekt följer med från första idé till färdigt hus.

Men i verkligheten kan tidsbrist, långa projekttider, styckade projektprocesser, nyckelpersoner som försvinner, kompetensbrist och olika prioriteringar i teamet stjälpa projekten.

En utmaning är också den allt större mångfalden av små, uppstickande byggaktörer som nu finns på marknaden, parallellt med klassiska etablerade företag som varit med länge. Karin Ahlzén säger att en viktig uppgift för kommunerna därför är att förstå sina olika aktörers drivkraft och förmedla en tydlig målbild till dem.

Foto: Naima Callenberg

Det finns även olika beställartyper, som ibland förutsätts ha skilda utgångspunkter. I programmet ställs till exempel frågan om de långsiktiga beställarna har större intresse av att bygga med kvalitet än de som bygger för att sälja. Det tycker inte Adam Cocozza på Botrygg som själv bygger både för försäljning och förvaltning. Alla som vill vara långsiktiga i branschen måste göra bra projekt, menar han.

Rickard Langerfors som har erfarenhet av arbete i kommunala stadsutvecklingsprojekt konstaterar att samarbetet mellan alla inblandade parter oftast blir bättre när ett projektteam redan svetsats samman. Panelen konstaterar att det bästa vore om man mentalt kunde hoppa över etapp 1 och skapa en ”etapp 2-känsla” direkt.

Framgångsreceptet

Men vad är då framgångsreceptet för att åstadkomma den där ”etapp 2-känslan” med en gång?

Jo, samverkan är ett ord som sagts så många gånger i Snåret att vi tappat räkningen. Men nu måste det faktiskt sägas igen. För när Svensk Byggtjänst i en undersökning nyligen frågade ett stort antal chefer i bygg- och fastighetsbranschen vad som behövs för en mer innovativ och smidig byggprocess var det just bättre samverkan de efterfrågade. Och för att få bättre samverkan behövs – enligt cheferna – tydligt kommunicerade gemensamma mål, öppenhet mellan aktörer genom hela processen och gemensamma ekonomiska incitament.

Här krävs dock nya innovationer, konstaterar byggcheferna. Innovation och samverkan möjliggörs av digitaliseringen som nu börjar göra sitt intåg i byggbranschen på allvar.

Byggbranschens biltillverkare

I fordonsindustrin är det biltillverkarna som driver utvecklingen inom digitalisering och innovation. Byggbranschens motsvarighet är således beställarna och byggherrarna. Men enligt Svensk Byggtjänsts undersökningar är det otydligt vilka som tar på sig ansvaret för digitaliseringen i byggbranschen idag, vilket lämnar stora möjligheter för andra aktörer än de traditionella beställarna att kliva in.

Så nu väntar vi med spänning på vilka som ska driva denna process! Blir det beställarna, eller blir det några helt andra?

Lyssna på podcasten

Här kan du lyssna på Spåret, avsnitt 45, Hur är man en bra beställare i en allt mer komplex bransch? 

Fortsätt gärna diskussionen här nedanför, på Facebook och på Twitter@Snaaret eller Instagram@snaaret.

Erik Kalmaru

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Snåret

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.