Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

Krav ger bättre BIM-beställningar

Det är bra om beställare ställer krav på BIM, skriver Rogier Jongeling och Olle Samuelson.

Publicerad: 23 September 2014, 12:16


Ämnen i artikeln:

BIMBIM Alliance

När vi på ett seminarium inom BIM Alliance frågade Trafikverket om deras kravställande på BIM, fick vi svaret att de kommer att ställa tydliga krav på BIM men att detta gäller leveranserna. Själva processen och hur man som leverantör arbetar med BIM ska de inte lägga sig i. Samma fråga ställdes till Vasakronan i paneldiskussionen och svaret var entydigt och liknande: tydliga krav på leveranserna, men BIM-arbetet i projektet får konsulter och entreprenörer själva styra och sköta. I samma panel fanns representanter från Liljewall Arkitekter och Bengt Dahlgren. Även de välkomnade krav på just leveranser och menade att de själva bäst väljer arbetssätt och verktyg. Detta låter i grunden sunt och bra. Kunden ställer krav på slutprodukten och leveransen, medan leverantörerna optimerar processen för att ta fram det kunden vill ha.

Men, för det fanns också ett men som deltagarna var överens om, behovet av förändrade arbetssätt, förändrade ansvarsfördelningar, mer resurser i tidigare skeden, fler aktörer som arbetar iterativt med sina olika kompetenser för att optimera slutprodukten och för att optimera hela processen, kräver förändringar hos många aktörer samtidigt. BIM öppnar dörrar till att göra saker på helt nya sätt och utmanar oss att förändra våra roller, arbetsmetoder och affärsmodeller. Kommer sektorns aktörer att samordna sig och hitta dessa nya vägar själva eller behövs det någon som ställer krav även på detta? Om en aktör ska leverera nya värden i processen sker det antingen genom en egen bedömd nytta, eller mot betalning på någons beställning. Är det självklart att detta kommer att ske utan krav på nya arbetssätt?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Det kan vid en första reflektion tyckas konstigt att det måste ställas krav överhuvudtaget. Om arbetsmetodiken med BIM är så bra, så effektiv och skapar så många nyttor och vinster, då behöver väl ingen ställa några krav? Då är det väl självklart att man använder BIM? Men det resonemanget bygger på att det är den aktör som väljer att använda BIM som också tjänar på det, och att nyttan är direkt proportionell mot insatsen. Man inser snabbt att det inte fungerar så i samhällsbyggandets processer, där många olika aktörer är inblandade och där en lyckad insats i ett skede ger goda resultat många led fram i processen. Man inser också att för att få optimal nytta av BIM måste alla aktörer i projektet arbeta på samma sätt för att gemensamt kunna nyttja den information som skapas.

Kanske svaret finns i konkurrensens krav? De första som skapar de nya värdekedjorna, genom att erbjuda effektivare processer, där sammansättningen av aktörer och kompetenser har hittat helt andra former än vår traditionella fragmenterade uppdelning, har i och med detta ställt krav på alla de andra.

Rogier Jongeling och Olle Samuelson

Ämnen i artikeln:

BIMBIM Alliance

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.