Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

Proptech och kundkrav

BIM utgör informationsbasen och den struktur som möjliggör alla ”proptech-lösningar”.

Publicerad: 27 November 2017, 05:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


I kölvattnet av det kanske överanvända, men viktiga begreppet Digitalisering har också en mängd ”tech”-begrepp seglat upp och vi pratar numera inte om ”teknik” utan vi har ”medtech, ”fintech”, ”foodtech”, ”high-tech” och nu även ”proptech” det vill säga ny spännande teknik och lösningar som adresserar fastighetsägare och kanske framförallt deras kunder hyresgästerna.

Vi kan raljera över hur mycket coolare det blir när vi använder nya amerikanska begrepp i stället för väl fungerande svenska, men det intressanta är inte begreppet i sig utan att det faktiskt är en våg av nya tjänster och tillämpningar som nu inte bara är visioner utan verkliga användbara produkter och tjänster. Tjänsterna handlar om att, med bland annat sensorer, kunna erbjuda inomhusnavigering, styrning av ljus och ventilation efter beteenden, få information om installationer och deras skick direkt i mobilen. Listan kan göras lång. De här lösningarna ser vi nu börjar tillämpas hos flera av våra medlemsföretag.

BIM centralt i fastighetsvärlden

Hur bra de tekniska lösningarna än är så kräver de för att kunna utnyttjas ordning och reda i den information som lösningarna ska använda eller som de genererar. Det är här som BIM blir så centralt även för fastighetsägaren och i den långa förvaltningsfasen. Man kan säga att BIM utgör informationsbasen och den struktur som möjliggör samordning och utnyttjande av alla ”proptech-lösningar” som nu börjar levereras från innovatörer från olika håll.

OK, intressant, men hur berör det här byggindustrin? Ja, man kan förstås säga att bygg- och installationsföretag snarare ska ha fokus på att utnyttja BIM och digitalisering till att effektivisera processen och förbättra produktiviteten. Men man skulle också kunna lyfta blicken och se att det håller på att hända något med kundkraven. Om vi ser både fastighetsägare och hyresgäst som kunder, och dessa börjar ställa krav på smartare produkter med ny funktionalitet. Då kanske det inte är så långsökt att börja intressera sig även för hur den tekniken kan byggas in, hur vi kan konkurrera med andra genom att erbjuda genomtänkta helhetslösningar, där vi kan nyttja all den information vi bygger upp i BIM-modellerna till att inte bara effektivisera processen utan också utgöra informationsbas till produkten, huset eller anläggningen. På frågan om vi i byggindustrin ska erbjuda processnytta eller kundnytta kan svaret bara bli: både och.

Rogier Jongeling, Mårten Lindström, Olle Samuelson, BIM Alliance

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.