Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Som ett brev på posten"

"Fortfarande köps konsulter per timme. Jo, det är sant.", skriver Fredrik Friblick.

Publicerad: 3 November 2014, 12:54


Posten gav 1994 folk möjligheten att skriva ett brev till sig själv om 20 år. Portot kostade då 3 kronor och 20 öre. Tusentals svenskar nappade på idén. Nu i år, 2014, levererade Posten breven. Flera av breven som skrevs om framtid, kärlek, idoler, förhoppningar och framtiden finns nu utställda på postmuseet i Gamla Stan i Stockholm.

Vid tiden för Postens tävling började en del byggföretag att använda e-post. Få fattade vad de skulle ha de nya elektroniska breven till i början, men så småningom började man maila till varandra i samhällsbyggandet. Det var ju 20 år sedan och på den tiden hade ingen hört talas om BIM, få pumpade sin betong, källsortering av byggmaterial funkade inte, man bockade armeringsjärnen ute på byggena och det satt sjaskiga kalendrar med nakna kvinnor i byggbodarna. Och man köpte konsulter per timme.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Då fick ett av de stora byggbolagen ett attraktivt erbjudande. Företaget erbjöds en E-postlösning, där byggföretaget endast skulle betala 1 krona per e-mail till IT-leverantören. Det prutvana byggföretaget jämförde snabbt med ett frimärke, som kostade över tre spänn. Man slog till. Det gick ett tag, innan de fattade hur e-post används och att de blivit lurade. Detta är i dag en kul anekdot om hur fel man kan tänka, hur affärsmodeller utvecklas och hur utvecklingen gått framåt. 2014 skickas i princip inga brev längre. Däremot skickas det 3 miljoner e-brev varje sekund.

Utvecklingen har gått framåt på nästan alla områden. Men fortfarande köps konsulter per timme. Hoppas att vi också om 20 år underhåller varandra i fikarummen med festliga skrönor:

– Kan du tänka dig, teknikkonsulterna debiterade per timme.

– Nej, du skojar!

– Jo, det är sant. Den konsult som tog längst tid på sig tjänade mest.

– Man vilka incitament hade man för att komma på smarta lösningar snabbt?

– Det fanns inga sådana drivkrafter, det handlade bara om att hålla debiteringsgraden uppe.

– När var detta, sa du?

– Det var 2014. Jag vet, för jag var med själv.

Hoppas det inte dröjer 20 år innan beställare och entreprenörer handlar upp konsulter på sätt som främjar produktivitet och nytänkande. Framtiden är på väg. Som ett brev på posten. Även till teknikkonsulter i samhällsbyggandet.

Fredrik Friblick

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.