Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

”Ullaredsfaktorn som ger motivation"

Också små företag kan lära av stora, skriver Pernilla Ström.

Publicerad: 14 Oktober 2016, 08:40


En vanlig förklaring när små entreprenörsledda företag växer sig stora och framgångsrika är att de har lyckats behålla det lilla företagets driv och motivation. Men också små företag kan lära sig av stora.

För tjugo år sedan tog Sven Gudmundsson över Sannarps Bensin o Butik. Med sig i bagaget hade han erfarenheten av stora företags strukturerade processer.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

De första åren höll han på att arbeta ihjäl sig. Sedan insåg han att han måste agera annorlunda – delegera, bli mer professionell. De sex heltidanställda fick bli ledningsgrupp med full insyn i räkenskaperna. Gemensamt satte man upp mål för verksamheten. Till det lades individuella mål, utvecklingssamtal, avstämningar och del i vinsten om prestationerna och resultaten blev de avsedda. Så långt inga märkvärdigheter (om man bortser från att det handlar om en bensinmack, inte ett börsföretag.)

Två iakttagelser

Men Sven Gudmundsson gjorde också två viktiga iakttagelser. Den första var att motivationen allvarligt tröt mot slutet av året om det stod klart att någon inte skulle uppnå sitt mål. Den andra var att pengar inte är allt. Vi kan kalla det ”Ullaredsfaktorn”.

Jag har suttit i ersättningsutskottet i flera börsnoterade bolag. Där sitter vi och räknar och räknar, jämför och jämför. Och jag har kommit alltmer att undra över värdet och den egentliga effekten av alla dessa så kallade incitamentsprogram.

Hjärnforskaren Martin Ingvar brukar påpeka att om det gäller att belöna och motivera är till exempel återkommande bonusar värdelösa. När möjligheten till har övergått i en förväntan om triggar de inte längre. För vilken utväxling får man genom ytterligare 50 000 kronor i lön till den som redan tjänar 500 000 i månaden?

Andra sätt att motivera

Men tillbaka till Sven Gudmundsson. Vad var det för upptäckter han gjort? För det första: som bot för tappade sugar införde han en andra chans – den som missat sina mål fick sex månader på sig att korrigera och hinna ikapp. För det andra: Han insåg att det finns andra sätt att motivera och belöna än via en extrapeng i lönekuvertet.

En av hans anställda älskade att åka till Ullared. För henne blev uppnått mål att få bjuda med åtta väninnor på betald arbetstid och shoppa loss på Ullared. Gissa om hon slet, gissa om hon lyckades. Sven själv rattade mini-bussen, bjöd på lunch och vin och väntade sedan tålmodigt på parkeringen utanför. Succén var ögonblicklig.

I olika sammanhang har jag letat efter just ”Ullaredsfaktorn”. Generellt tror jag at vi arbetsgivare är lite för fantasilösa när vi lägger upp strategier och har lönesamtal. ”Ullaredsfaktorn” kräver visst extra jobb. Den kräver lyhördhet. Den kräver intresse för och kunskap på djupet om sin personal. Men den ger mångfalt igen.

Pernilla Ström

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.