Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

"Vad är det för fel på respekt?"

Byggbranschen anonymiserar, förminskar och förringar, tycker Staffan Carenholm.

Publicerad: 14 Maj 2015, 08:05

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det kom återigen en bilaga med morgon­tidningen. Jag brukar inte läsa eftersom produkten oftast är intet­sägande och sällan ger intressant kunskap eller relevant information. Dock händer det att jag gör undantag om bilagan handlar om något byggrelaterat. Då tittar jag igenom.

Den här bilagan hade namnet Vår Nya Byggutveckling och borde då ha något av
intresse att förmedla. Trodde jag. Avsändare av ”tematidningen” var European Media Partner, ett företag som påstår sig vara specialister på content marketing, det vill säga vara särskilt duktiga på att nå exakt målgrupp genom skräddarsydd media. Varför man med sådan påstådd inriktning gör tematidningar är mindre begripligt. Tema­tidningar är ju mest feta annonsblad som träffar allt och alla och knappast främst den exakta målgruppen.

Bakom avsändaren finns förstås en uppdragsgivare, sällan namngiven. I detta fall kunde man dock sluta sig till att det var en branschförening eftersom såväl omslaget som mittuppslaget pryddes av stora bilder på organisationens vd.

Bilagan innehåller förutom det sedvanliga mischmaschet av annonser (varför lägger företagen pengar på sådant?) ett antal artiklar med text och bilder på projekt som på olika sätt framhålls som nydanande. Om man bortser från att de anonyma skribenterna uppenbarligen inte kan något om vare sig planering, stadsbyggande eller hållbart byggande är det bestående intrycket bristen på respekt.

Det publiceras bilder på miljöcertifierade hus i Gårda i Göteborg, på ”nydanande trä­teknik” i bostadshuset Mesanseglet i Västerås och på ”den nya dynamiska blandstaden” Hovås. Ingenstans finns uppgifter om att det möjligtvis kunde finnas en arkitekt inblandad i nydanandet eller dynamiken. Inte heller bilderna på ”den nya stadsdelen i som planeras i Helsingborg”, vad den nu kan tänkas heta, förefaller ha någon uppgift om vem som är arkitekt. När jag tar av mig glasögonen och lägger näsan i tidningen ser jag dock att det infällt i bilden står med mikroskopisk text: Kjellgren Kaminsky Architecture. Genom att lägga in texten i den digitala bilden kan man alltså undvika sedvanlig total anonymisering.

Bilagan är ett bra exempel på hur byggbranschen ständigt misslyckas med att lyfta fram och tydliggöra insatser och bidrag från de olika aktörerna i processen. Man talar ständigt i egen sak och glömmer bort att framhålla andras viktiga bidrag till det goda resultatet. Man anonymiserar, förminskar och till och med förringar genom att förtiga vad andra har skapat eller bidragit med.

Man borde i stället kunna lyfta fram varandra, uppmärksamma varandra och glädjas åt att andra får uppskattning och får synas. Vad är det för fel på respekt?

Tematidningen Vår Nya Byggutveckling är tyvärr återigen ett bidrag från Samma Gamla Byggbransch.

Staffan Carenholm

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.