Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

Vår bransch kan lära mycket av Oakland A’s i baseball

Det är inte tekniken som håller utvecklingen tillbaka.

Publicerad: 17 December 2019, 10:51

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Fyra dagar utan att ha lämnat konferensområdet under Autodesk University 2019 i Las Vegas är nu över. Och om jag hade minsta tvivel tidigare så kan jag nu konstatera att det inte längre är brist på datorkraft, användarvänliga programvaror, ny teknologi eller innovationstakt som håller tillbaka utvecklingen i vår bransch.
12 000 besökare från design-, bygg-, tillverknings- och IT-industrin var på plats vid årets konferens i Las Vegas och kunde välja bland över 700 olika pass att delta i.
Om man blev trött av att sitta och lyssna kunde mingla med branschkollegor runt om i världen eller gå runt i den stora utställningshallen som bland annat visade upp det senaste inom robotteknik, 3D-skrivare samt AR- och VR.

Människan i fokus
Ny teknik och nya produkter i all ära. Årets fokus var i stället på människor och hur vi kan börja utföra uppgifter i vårt dagliga arbete på ett bättre sätt.
2000-talets stora buzzword BIM nämndes knappt under de pass jag besökte och de som sett fram emot att se häftiga 3D-renderingar eller att höra om mängdavtagning, kollisionskontroll och 4D-simulering blev nog besvikna. För de som med mig hellre fokuserar på syfte och utfall än en viss typ av programfunktion var känslan snarare: Äntligen!
Att Billy Beane var en av konferensens första huvudtalare gav nog en indikation på vad arrangören ville förmedla.
Billy är sedan 1997 General Manager för basebollaget Oakland A’s. Anledningen till att jag vet detta är eftersom filmen Moneyball från 2011, med bl.a. Brad Pitt i huvudrollen som just Billy Beane, är baserad på Oakland A’s införande av en ny metod för att identifiera och värva spelare till sitt lag. En metod som kom att förändra hela basebollvärlden.  
Billy berättade om hur hans lag, som har bland de lägsta lönebudgetarna i serien, varje säsong lyckas placera sig i toppen av tabellen. För att ta sig från botten till toppen var de tvungna att göra två stora förändringar:

■ Sluta gömma sig bakom ”men vi har alltid gjort såhär”. Det funkade bevisligen inte längre.
■ Sluta använda samma metoder som sina konkurrenter. För att kompensera för lönegapet behövde de göra annorlunda för att kunna konkurrera med de bästa.

Det allra viktigaste för en basebollspelare är att lyckas ta sig till nästa bas. Det spelar ingen roll hur lång du är, hur mycket du väger, hur hårt du slår eller hur snabbt/långsamt du springer så länge du tar dig till nästa bas. Den gamla metoden gick ut på att ranka spelare efter de fyra förstnämnda egenskaperna, inom basebollen kallat ”pass the eye test”.
Den nya metoden gick ut på att enbart fokusera det sistnämnda, hur ofta tar sig spelaren vidare till nästa bas och vad blir lönekostnaden för detta per intjänad poäng?
Resultatet blev ett lag som med hjälp av tillgängliga data och en enkel matematisk analys började betala för rätt saker (intjänade poäng) i stället för något annat.
Innan införandet av den nya metoden låg Oaklands snitt på 3–5 lyckade spelarvärvningar av 100. Med den nya metoden har samma snitt de senaste åren legat på 13 av 100.

Våga bryta ny mark
Det finns enligt mig väldigt många likheter mellan det som Billy Beane beskriver och vår vardag i byggbranschen. Olika varianter på ”men vi har alltid gjort såhär” hör man nog i de allra flesta beslutsrum med jämna intervall och vem har inte varit i, eller hört om, projekt som optimerar fel saker. Bland branschutmaningar nämns ofta att ta beslut på rätt information och att korrekt väga in alla påverkbara faktorer.  
”Sjöar” av information finns det gott om redan i dag men det är upp till oss som bransch att tillsammans skapa förutsättningar för flöden däremellan. Detta så att vi både kan ta rätt beslut samt förmedla informationen i nästa led.
Arrangören demonstrerade under konferens upp en rad exempel som tydligt visar att de tekniska förutsättningarna redan finns på plats. Det är nu upp till oss branschaktörer att våga bryta invanda mönster.
Årets upplaga av Autodesk University var den 27:e i ordning och min första. Och förutom nya lärdomar tar jag med mig ett kvitto på att vi faktiskt gör en del bra saker här hemma. Branschkollegor från Sverige fanns under veckan med både som talare och som vinnare när utmärkelser till innovativa projekt delades ut. Låt oss tillsammans fortsätta driva på utvecklingen!

Nima Assadi

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.