Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

21-08 Företagare med ett högre mål

En av de viktigaste uppgifterna för företagsledare är att hitta balanspunkten mellan effektivitet, ekonomiska resultat och människorna som utgör den egna organisationen.

Publicerad: 13 Augusti 2008, 13:21

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


För det går inte att tänka bort den ena dimensionen på bekostnad av den andra. De bästa företagen och de bästa företagsledarna lyckas förena både lönsam och hög effektivitet med en företagskultur som skapar hängivna medarbetare.

Det menar en grupp forskare och akademiker med stark förankring i både amerikansk och svensk affärs- och industrikultur som skriver en gemensam artikel i juli-augustinumret av Harvard Business Review.

Hela numret är ägnat åt olika infallsvinklar som alla syftar till att vässa företagens konkurrensförmåga. Samlingsrubriken är ”Honing your competitive edge” och en av de tio bärande artiklarna i detta tema är i praktiken en stark hyllning till ett antal stora svenska industri och handelsföretag och deras ledarskap.

Hela resonemanget är intressant på flera sätt. Inte minst därför att författarna tycker sig se en förmåga hos skandinaviska företagsledare att förnya och utveckla sina företag med hjälp av en mycket tydlig företagskultur. En kultur som de ser sig själva som en del av, som deras medarbetare upplever som betydelsefull och viktig och som blir ett viktigt verktyg i tider av snabba och omvälvande förändringar.

Författare är Russell Einstat och Michael Beer, bägge med sin bas i Harvard Business School som fakultetsmedlemmar och i Beers fall, professor i administration, Nathaniel Foote, tidigare partner i konsultföretaget McKinseyfrån Harvard och de två Chalmersforskarna Tobias Fredberg och Flemming Norrgren.

De har sållat fram 22 företag och företagsledare på bägge sidor Atlanten som de anser har de speciella kvaliteter som de definierar som ”Leaders of high-commitment, high-performance organizations”.

Företagen har sållats fram via ett antal kompletterande kanaler: intervjuer med rekryteringsspecialister och deras nätverk, sammanställningar av forskningsrapporter, företagsstudier vid olika handelshögskolor, internationell affärspress, företagsrapporter och genom att studera sammanställningar av ”bästa företagen att arbeta för” och liknande listor.

De företag som mest frekvent återkom i denna typ av källor valdes ut för närmare studier.

Av de 22 utvalda företagen och ledarskap som sedan studerades återfinns fem svenska. Tre från industrin – Volvo och Leif Johansson, Getinge och Carl Bennet och Husqvarna och Bengt Andersson. Två av de fem är handelsföretag – H & M med Stefan Persson och Ikea med Anders Dahlviq.

Bang & Olufsen med Torben Ballegaard Sörensen kommer från Danmark och Nokias Jorma Ollila från Finland. Italien har ett av sina företag på listan och Frankrike ett. Övriga är alla brittiska eller amerikanska.

Och vad är det då för omvälvande förändringar som de ovan uppräknade företagen klarar bättre än exempelvis de mer traditionellt vinstmaximerande anglosaxiska och amerikanska företagen?

”De företagsledare vi talade med förstår att de måste klara investerarnas vinstkrav. Om de misslyckas med detta betyder det inget att de lyckas på alla andra punkter. De kommer att vara dödsdömda.

Men, menar författarna, samma företagsledare står också för någonting annat, mer långtgående. De citerar Leif Johansson:

”För mig personligen har arbetet i företaget en själ, ett värde i sig och ett syfte som vida överstiger enbart det finansiella målet. Denna själ tar inte slut med mig. Den finns kvar och kommer att gå vidare till nästa generation efter mig.”

När byggbranschens storföretag med ledare som Johan Karlström och nyutnämnda Anders Danielsson från Skanska, Olle Ehrlén och Tomas Carlsson från NCC, Mats Paulsson och Göte Brännvall i Peab och Johan Skoglund från JM alla talar om byggsektorns industrialisering, är det mycket detta det handlar om för dem och deras medarbetare.

Industrialisering är inte bara glas, trä och betong i industriellt mallad standardiserad form under maximal prispress och höga kvalitetskrav. Det är en stor grupp människor som samverkar med mycket högre mål än så.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.