Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

22-08 Tio år efter Egan-rapporten

Egan-rapporten från 1998, initiativet att i snabb takt lyfta brittiska byggsektorn till samma höga nivå av effektivitet och kvalitet som landets verkstads- och fordonsindustrin just hade genomfört under 1990-talet, blev bara delvis en framgång.

Publicerad: 21 Augusti 2008, 14:15

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Arbetsplatsolyckorna har minskat och ledarskapet i byggföretagen är bättre idag än för tio år sedan, menar sir Joh Egan själv.

Men den största förbättringen i byggindustrin finns kvar i alla de projekt som startades av framsynta byggherrar på direkt uppmaning av sir Egans arbetsgrupp bakom rapporten. Modellerna skulle tjäna som föredömen och måttstock för majoriteten av företag i byggsektorn att mäta sig mot, var tanken.

Och här finns fortfarande den stora lärdomen i den brittiska utvecklingen det senaste decenniet:

Utan medvetna och målinriktade byggherrar så stannar utvecklingen vid det gamla. Det är enklast så. I en högkonjunktur tjänar ju ändå alla parter ruggigt bra med pengar, eller hur? Och varför fixa något som inte är trasigt?

Svaret på den sista frågan gav sir John Egan själv i en intervju med Byggindustrins samarbetspartner i Storbritannien, veckotidningen Construction News chefredaktör, Nick Edwards.

Byggentreprenörerna och byggsektorn i stort är helt enkelt utomordentligt dåligt rustade att möta den kommande lågkonjunkturen. Stora delar av sektorn har missat moderniseringståget och ligger kvar på samma låga grad av produktivitetshöjningar som innan Egan-rapporten.

Bilden bekräftades också under Byggindustrins reportageresa till Storbritannien i början av sommaren. Egan-rapporten väckte stor uppmärksamhet när den kom. Men sedan blev alla parter alltför upptagna av att jobba med byggboomen.

Det var ett fåtal som orkade ta itu med alla besvärliga krav på nya samarbetsformer, öppenhet i förhållande till uppdragsgivare och underleverantörer och tydligare processtänkande i alla led i byggprocessen – det vill säga allt det som krävdes för att sätta makt bakom sir John Egans fem förändringsagenter; Ledarskapet, kundfokus, integrerade processer, kvalitet och fokus på människorna.


Det var ursprungligen den brittiska regeringen som gav Egan uppdraget att leda en arbetsgrupp av framstående industrialister och akademiker med uppgiften att hitta utvecklingsvägar för den brittiska byggsektorn.

Dels såg regeringen byggsektorns betydelse för samhällsutvecklingen på grund av sin storlek. Dels stod Storbritannien inför gigantiska satsningar på infrastruktur, dels inför stora samhällsåtaganden i form av nya skolor, sjukhus och liknande funktioner.

Samtidigt var det uppenbart att sektorn som sådan inte presterade på topp, ansåg regeringen. Sedan 1980-talet hade den kunnat glädja sig åt den snabba nivåhöjningen av brittisk verkstadsindustri. Möjligheterna till jämförelser mellan olika industrigrenar formulerades sedan i uppdraget till Egans arbetsgrupp.

Men om den långa högkonjunkturen för byggmarknaden paradoxalt nog satt käppar i hjulen för mer radikala förbättringar hittills, så har rapporten satt spår. Idag kan de bästa referensobjekten från mestadels offentliga beställare runt om i landet inom ramen för Constructing Excellence visa up precis den lönsamhet, produktivitet, kvalitet och säkerhet som Egan-rapporten angav som mål.

Måttstocken är i fullt sving. Vänta er därför en fortsättning på de samlade brittiska strävandena mot modernisering och industrialisering av hela byggsektorn.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.