Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.

Publicerad: 9 Maj 2018, 04:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon. Den befintliga fordonsflottan berörs inte. Men det blir rejäla skattehöjningar för fordon som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

För många hantverkarbilar betyder det i normalfallet att framtida fordonsinvesteringar får en helt annan kalkyl. På nyhetsplats ger vi några räkneexempel för själva köptillfället för den som köper nytt efter 1 juli.

Måste ta höjd för miljözoner

Men till detta måste nu många hantverkare börja ta höjd för hur verksamheten påverkas av införandet av miljözoner. Med tanke på att fordonet, en skåpbil eller lätt lastbil, är ett arbetsredskap, en nödvändig förutsättning för företagandet, gäller det att välja rätt.

Ligger betydande delar av kundkretsen inom någon av miljözonerna? Måste jag välja ett fordon som egentligen passar min verksamhet mindre bra bara för att kvala in i rätt utsläppskategori?

För den som köper sitt fordon efter 1 juli gäller den högre malus-nivån i tre år.

Hur påverkar systemförändringen?

Innan bonus malus var två, tre års intensiv körning och därefter en förnyelse vanligt. Andrahandspriset var fortfarande rimligt högt och mellanskillnaden beräkningsbar. Men hur blir det om nya avsiktligt systemförändrande regler införs?

Det enkla svaret är att ingen vet säkert. Köparna av nyttofordon ska påverkas så att det klimatsmartaste fordonet väljs. Transporter har en stor andel av byggsektorns totala utsläpp. Varje enskild del av ett projekt ska vägas och alternativ utvärderas.

En teknisk försäkring för den enskilde hantverkaren finns redan nu – att helt enkelt slopa det egna ägandet, att leasa och därmed låta någon annan part bära framtida prismässiga risker. Kostnaden blir sannolikt högre eftersom uthyraren tar ordentligt betalt. Och blir leasingavtalet tillräckligt rymligt när det gäller körsträcka och ”normalt” slitage?

Bonus malus, det vill säga skattestyrning till förmån för en framtida utsläppsfri fordonsflotta är nödvändig. Men med i en sådan omfattande omställning finns det stora svårberäknade faktorer. Inte minst gäller det all den energi och alla råvaror som gått ut för att bygga den redan existerande fordonsflottan.

Är det säkert vad som är bäst miljömässigt?

Att köra en Tesla model S, fulltankad med miljömärkt el från solceller och vindkraft är en härlig känsla. Men sett till behovet av att transportera sig ett antal tusen mil sett över ett antal år – är det säkert att en nyproducerad Tesla totalt sett är miljösmartare än att brassa på i samma sträcka med 30 år gammal Volvo 740? Facit i en sådan jämförelse utfaller i dag till Volvons fördel.

Men det är inte hela sanningen. Teslas stora värde är som vägvisare och pådrivare mot det samhälle som förbrukar mindre resurser totalt sett. Bilen förbrukar massor av resurser att bygga. Men den ökar samtidigt marknaden för solel och vindkraft och öppnar för vätgas. Och då …

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.