Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Är du en attraktiv arbetsgivare?

Kommer dagens byggsektor att klara en konjunktursvängning bättre än tidigare? Eller blir det ett tvärstopp i många projekt och massuppsägningar?

Publicerad: 1 Oktober 2008, 11:17


Inför detta nummer, 28-08 av veckotidningen, har vi  tillsammans med Sverige Bygger gjort en stor enkät med över 600 deltagare i byggsektorn om rekryteringsbehoven ett år framåt - liksom om vad en lyckad rekrytering betyder för företagets möjligheter att uppnå sina mål.

Trots att enkäten genomfördes samtidigt som krisen blev akut i det  amerikanska bank- och finanssystemet, ser byggsektorn sina rekryteringsbehov som just den strategiska framtidsfråga man inte kan ducka för. Oavsett konjunkturläge och oavsett krisen på andra sidan Atlanten.

Det är inte svårt att se hur företagen resonerar.

Först och främst; demografin. Mellan tio och elva tusen personer som idag arbetar inom byggsektorn fyller 65 år i år. Och den relationen förändras inte heller av befolkningsutvecklingen det närmaste decenniet. Det betyder att över 100 000 personer måste nyrekryteras till byggsektorn inom överskådlig tid. En gigantisk uppgift.

För det andra: byggbehoven kommer att öka dramatiskt. Jämfört med övriga nordiska huvudstäder bygger Sveriges främsta tillväxtregion, Stockholm, hälften så många bostäder per 100 000 invånare, visar färsk statistik.

Så småningom kan detta underskott i nybyggda bostäder inte längre skjutas på en okänd framtid utan politiker och stadsplanerare måste gripa sig an uppgiften. Där finns det inget alternativ som är bra för Sverige. (På det personliga planet finns alltid alternativ: flytta utomlands.)

På anläggningssidan kan vi se den färska infrastrukturpropositionen som ett tydligt tecken på ambitionerna att investera.
.
I propositionen ”Framtidens resor och transporter . infrastruktur för hållbar tillväxt” på tisdagen ber regeringen att riskdagen fattar beslut om ekonomiska ramar för åren 2010 -2021. Summan är imponerande: 417 miljarder kronor.

Knappt hälften är underhåll. 217 miljarder ska utveckla själva transportsystemet.

Men pengarna i denna del ska kunna bli mycket större.

I klartext: det behövs andra investerare vid sidan av staten. Proppen utesluter inte möjligheterna till statlig medfinansiering, det vill säga OPS, (offentlig och privat samverkan)

Den typen av ekonomiska ramar skulle kunna öppna för möjligheterna att bygga höghastighetståg. Europabanan skulle kunna ta en passagerare från Stockholm och ner på kontinenten på tre-fyra  timmar. Tågen skulle på allvar kunna ta resandet i Europa från flyget.

Den politiska processen fram till att första spadtaget kan tas på en sådan satsning, ligger dock långt in i framtiden. De politiska och ekonomiska besluten kommer att tas både på regionnivå, på Sverigenivå och på EU-nivå

Men tillbaka till utgångspunkten, rekryteringen av nya medarbetare till byggsektorn. När Alf Göransson kom som ny koncernchef i NCC i början av 2 000-talet, var det en av de första frågorna han tog upp. Byggsektorn som sådan måste klara av att locka till sig tillräckligt många av de bästa begåvningarna för att det enskilda företaget i nästa steg – i konkurrens med alla kollegor – ska dra det längsta strået i talangjakten.

Klarar man inte bägge dessa nivåer – en attraktiv byggsektor och attraktivitet som arbetsgivare – kan Alf Göranssons västa mardröm från det tidiga 2 000-talet bli verklighet.

Det är hoppfullt i dessa svåra dagar att så många fler nu delar Alf Göranssons vision.  
Den teknik som ska bygga de stora projekten på 2010-talet ska konstrueras och byggas av alla dem som idag och de närmaste åren ska rekryteras till byggsektorn.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.