Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Årets Bygge älskar förbättringar

Lean-priset delas sedan 2010 ut av tidningen Byggindustrin och föreningen Lean Forum Bygg. Vinnare i första omgången var Lindbäcks Bygg. Inledningen till motiveringen det första året kan stå som motto för tävlingen allt sedan dess.

Publicerad: 28 Februari 2014, 07:54


Lean-priset delas sedan 2010 ut av tidningen Byggindustrin och föreningen Lean Forum Bygg. Vinnare i första omgången var Lindbäcks Bygg. Inledningen till motiveringen det första året kan stå som motto för tävlingen allt sedan dess: ”Att införa lean i ett företag är en mental omställning och måste få ta tid. Det bygger på ledningens aktiva stöd och beslutsamhet och med full delaktighet från alla medarbetare.”

I år gör vi en radikal förändring av själva prisceremonin när vi utser vinnare på plats på Årets Bygge-galan på Cirkus måndagen den 31 mars jämfört med tidigare års utdelande av priset. Det känns mycket tillfredsställande att också denna mycket hållbara trend inom byggproduktionen kan uppmärksammas på ett högtidligt och mycket festligt sätt.

Det är de goda lean-exemplen värda. De hör naturligt ihop med grundidéerna bakom tävlingen Årets Bygge och Årets Bygge-galan som är att lyfta fram de mest framgångsrika exemplen på vad god samverkan, tidhållning, ekonomi, hållbarhet och måluppfyllelse betyder för samhällsbyggandet.

Det handlar om processer, utveckling och om ständiga förbättringar. I lean-prisets fall så finns det en mycket omfattande litteratur i ämnet, allt sedan leanfilosofins genombrott i västvärlden med bästsäljaren ”The Machine that Changed the World” av James P Womack, Daniel T Jones och Daniel Roos som kom 1990.

Boken var ett resultat av många års forskning och författarna lyckades visa hur och varför japanska Toyota lyckades uppnå effektivitetsnivåer som ingen konkurrent dittills lyckats med.

Boken och det efterföljande intresset över hela västvärlden ledde först till en rad framgångsrika utvecklingsprojekt enligt lean-filosofin inom först och främst verkstadsindustrin. Så grundlade exempelvis svenska lastvagnstillverkaren Scania sina stora framgångar genom egna tillämpningar under dessa år.

I dag har många av Toyotas konkurrenter tagit in på det tidiga 90-talets eftersläpning i kvalitet och effektivitet. Men Toyota självt har inte stått still. Det gör man inte när den ledande principen är ständiga förbättringar, Kaizen.

Toyota tillverkar dock inte enbart bilar. De har sedan 1975 byggt hus och Toyota Housing producerar i dag fler än 4 000 bostäder per år med samma principer i botten

I sitt förord till fjolårsboken och blivande klassikern ”Detta är lean”, med exempel från en lång rad branscher och företag, skriver professor Christoph H Loch, Cambridge Judge Business School om de grundläggande idéerna bakom lean. De är, menar han, ”en strategi för flödeseffektivitet med de grundläggande principerna just-in-time och visuell styrning”. De svenska författarna till boken är forskaren Niklas Modig och professor Pär Åhlström, bägge vid Handelshögskolan i Stockholm.

För ett växande antal företag i byggsektorn har föreningen Lean Forum Bygg fungerat som en mötesplats där man kan låta sig inspireras av andras framgångar – och låta det komma hela byggbranschen tillgodo. I den andan verkar Lean-priset.

Det gör priset till ett mycket naturligt inslag på Årets Bygge-galan där utdelandet av det stora priset, Årets Bygge 2014, avslutar kvällen.

Prisutdelare blir företrädare för fjolårets segrare, Helix, den nya rättspsykiatriska kliniken i Huddinge, som symboliskt överräcker stafettpinnen till årets vinnande projekt och dess deltagare. Det är både symboliskt och realistiskt i en samhällsbyggnadssektor vars moderna inriktning är kunskapsuppbyggnad och ständiga förbättringar.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.