Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

"Att gasa och bromsa samtidigt"

Dagens bostadsmarknad får Staffan Åkerlund att tänka på gamla Saab 96.

Publicerad: 17 Juni 2016, 09:46

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Gamla klassiska Saaben var under flera år en av de absoluta favoriterna för många rallyförare och kunde stoltsera med några av de åtråvärdaste tävlingssegrarna på sin tid.

2016 är det mer än 50 år sedan den legendariska tvåtaktaren forcerade målgången i Monte Carlo-rallyt. Att Erik ”Carlsson på taket” Carlsson skulle vara en av favoriterna till segern stod klart efter två segrar i brittiska RAC-rallyt de två föregående åren. Segern i Monaco följdes året efter av ytterligare en 1963.

Människan viktigast

Sett till dåtidens bilteknik var framgångarna mer än anmärkningsvärda. Motorn var en 841 kubikcentimeters trecylindrig tvåtaktsmotor med en Solex-förgasare per cylinder som gav 52 hästkrafter, vilket gjorde bilen till startfältets i särklass motorsvagaste.

Men nackdelen av att vara svag uppvägdes till stora delar av att det var en förhållandevis lätt bil för sin tid, var framhjulsdriven, hade bra tyngdfördelning, var aerodynamisk och hade fantastiska kurvegenskaper i nedförsbackar. Och sådana fanns det gott om i Monte Carlorallyt.

Men i segerreceptet var den viktigaste ingrediensen ändå människan Erik Carlsson.

Saab var i teorin ingen vinnarbil. Nej, det var den alldeles för svag för, trots att mekanikerna trimmade den från 38 hästar till ungefär 70. De fåtaliga hästkrafterna förslog inte mycket mot konkurrenterna i Porsche, Mercedes, Ford med flera.

Vänsterbroms blev vinnarrecept

Hemligheten låg i sättet att köra med vänsterbroms, där bromsen sköttes med vänsterfoten och gaspedalen aldrig släpptes upp från golvet av den stadigt parkerade högerfoten. Det tog helt enkelt för lång tid att få upp varvet på de gamla tvåtaktsmotorerna, förklarade Erik Carlsson senare i intervjuer.

Han hade två begränsningar att hantera samtidigt som farten låg på topp på de smala alpvägarna. Under 5 000 varv i minuten så dog den trimmade motorn och över 9 000 klarade inte tändningen av, vilket också skulle döda motorn.

”Vid det avslutande varvloppet i Monte Carlo pressade jag bilen så hårt jag vågade och den varvade 8 000, kanske 9 000 på tvåan och trean. Jag vet inte exakt för varvräknaren gick bara till 7 000”, sa han i samma intervju i brittiska The Telegraph.

Bilen och bostadsmarknaden

Varför skriver jag om gamla tävlingstrimmade Saab 96 och Erik Carlsson i Byggindustrin? Är det relevant?

Kanske kanske inte. Men bilden kommer omedelbart upp för mitt inre när jag studerar vad som pågår på bostadsmarknaden och försöken att tygla ökningen av bostadslånen samtidigt som det måste byggas 700 000 nya bostäder fram till 2025.

Dagens beslutsfattare i bankvärlden som bedömer hushållens förmåga har sedan mer än ett år pressat ner vänsterfoten allt djupare på bromsen och tillämpar ett allt striktare bolånetak.

Men sen? Hur går det med balansen och drivkrafterna i bostadsekvationen?

Det behövs en högerfot som håller varvtalet på topp som ger fart efter kurvan. Vem har den? Inte bankerna i alla fall, de har blivit allt försiktigare efter alla varningar om en bostadskrasch. Svaret måste nog sökas på finansdepartementet.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.