Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Banverket går i rätt riktning

Kjell-Åke Averstad som är projektchef för Citybanan på Banverket ger i detta nummer ett antal mycket intressanta och viktiga uppgifter om hur Banverket resonerar i rollen som en av landets viktigaste och tyngsta byggherrar.

Publicerad: 24 november 2009, 16:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Citybanans sex kilometer under Stockholm är ett jätteprojekt som ska lösa problemen med stadens getingmidja som sedan så länge bromsat ett rationellt utnyttjande av järnvägstrafiken. Det ska ge ny kapacitet åt både regiontrafiken och fjärrtrafiken.

De sex kilometrarna ska vara färdiga till 2017 och beräknas kosta drygt 16 miljarder kronor.

Totalt delas arbetena upp i åtta större entreprenader. Tre av hittills fem entreprenader i Citybanan har gått till utländska byggare.
Det är bland annat en följd av den mycket medvetna satsning Banverket i likhet med några andra större byggherrar, Vägverket och Stockholms stad, gjort under senare år. Man har helt enkelt rest runt i Europa på en sorts byggherreturné för att sälja in sina projekt till europeiska byggare.

På anläggningssidan har det varit framgångsrika ansträngningar och vi kan läsa av det i listorna över vilka konsortier och nya konstellationer av utländska entreprenörer som fått uppdragen runt Malmös Citytunnel, Norra Länken i Stockholm liksom nu även i Citybanan.
Kjell-Åke Averstad vill se bättre konkurrens om de stora projekten och ser därför mycket positivt på att isen nu en gång för alla brutits när det gäller den utländska närvaron i anläggningsbyggandet.

Och nu är den här med besked. Men det är samtidigt en effekt att flera stora svenska byggare sedan länge ställt sig tvekande eller avvisande till att byggherrarna i sina avtal med byggentreprenörer skriver över ansvaret för sådant som normalt ska ligga på byggherren. Det är och har varit ett svårt juridiskt problem att hantera med stora ekonomiska konsekvenser.

En entreprenör som accepterar att ta över byggherrens ansvar för beskaffenheten i det berg som ska få en tunnel eller markområdet som får en ny motorväg eller bro, riskerar att få förutsättningarna för en rimlig affärsmässig utdelning av sitt arbete och sina insatser raserade om det tillstöter geologiska komplikationer.

Det svensk-norska projektet Svinesundsbron lockade av flera skäl – ansvarsfrågan var en faktor – inte till svenska anbud.
På den här punkten ger nu Banverket och Kjell-Åke Averstad ett par besked som pekar i rätt riktning:
Dels lägger man resurser på att få fram ett förfrågningsunderlag ”som gör att entreprenörerna slipper göra gissningar”, dels har man försökt skapa ett balanserat risktagande mellan beställaren/byggherren och entreprenören.

Men att entreprenören alls ska bära riskerna för de fysiska förutsättningarna – exakta geologiska undersökningar av förutsättningarna för byggverksamheten är ofta svåra och tidsödande – borde ifrågasättas om de någonsin är motiverade.

Den andra glädjande punkten är att Banverket i sina entreprenader för Citybanan har skapat en samverkanform med partneringansatser som premierar ett antal faktorer utöver de rent kostnadsbärande så som tidshållning, samverkan och hög kvalitet.

”Den här modellen har gjort att entreprenörerna har krävt mindre ersättning för att ta på sig en risk”, resonerar Kjell-Åke Averstad.

Det är helt klart steg i rätt riktning. Men varför inte ta klivet fullt ut. Gärna partnering och förtroendefulla samarbeten byggherrar-entreprenörer – men förenkla risktagandet. Byggherren, beställaren bör entydigt bära risken för beskaffenheten i marken och i berget.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.