Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

"Bostadssamtalens hinderbana"

Partiernas samtal om bostadspolitiken är spännande att lyssna på, tycker Staffan Åkerlund.

Publicerad: 4 Februari 2016, 09:30


Ämnen i artikeln:

bostadsutvecklingbostadspolitik

I veckan har de första inledande meningsutbytena om bostadsbyggandet inletts mellan regeringen, Alliansen och Vänsterpartiet. En föraning om hur tongångarna kan gå inledningsvis kunde vi höra på radions Ekosändning på måndagsmorgonen, då Jonas Sjöstedt (V) debatterade hyresreglering och amortering med Liberalernas Jan Björklund.

Motsättningarna ligger i den politiska grunduppfattningen, där ordet marknad på en och samma gång fick symbolisera både hin håle och den Stora Förlösaren.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Spännande att lyssna

Ändå var det spännande att lyssna till debatten. Den rymde det största hindret som partierna bakom bostadssamtalen måste ta sig över på ett eller annat sätt – att hitta det som krävs för att politiken långsiktigt ska vara en problemlösare på bostadsmarknaden.

Läs mer om partiernas samtal om bostadspolitiken.

Analysföretaget Evidens har på Sveriges Byggindustriers uppdrag kombinerat ekometriska modeller och enkäter som väger samman hur olika åtgärder kan slå när det gäller bostadspriserna och byggandet.

I en kommentar i Dagen Industri (DI) i helgen pekar Sveriges Byggindustriers vd Ola Månsson på den uppenbara målkonflikten mellan förslag som gäller hushållens skulder för bostadsfinansiering som bolånetak och amorteringskrav med ambitionerna att snabbt få fram nya bostäder.

”Vi får en alldeles för stor inbromsnings-effekt om flera av dessa skulddämpande åtgärder genomförs. Den viktigaste åtgärden nu är att få fram bostäder snabbt”, säger han till DI.

Målkonflikten måste bort

Här finns hinder numer två för bostadssamtalen mellan regeringen, Alliansen och Vänsterpartiet att ta sig över. Det uppenbara problemet – målkonflikten – måste bort.
När miljonprogrammet drog igång på 1960-talet var förutsättningarna radikalt annorlunda. Motsvarigheten till subventionerat bostadsbyggande existerar inte längre.

I dag är det hushållen som själva finansierar sitt boende. Det är detta faktum och att bostäder är en grav bristmarknad för en växande befolkning, som får många expertinstanser, svenska och internationella, och många politiker att oroa sig för en bostadsbubbla.

I 18:e säsongen av BBC:s omåttligt populära motormagasin Top Gear, hyllades den svenska tvåtaktaren Saab för sina märkliga egenskaper. Den var både motorsvag och vägvinnande i rallysammanhang. I kurvorna måste man både gasa och bromsa för fullt.

Gasa och bromsa

Så var den samtidiga S -märkta bostadspolitiken 1965. Man gasade med offentlig finansiering av byggandet av rekordbostäderna samtidigt som kreditrestriktionerna kraftfullt bromsade hushållens möjligheter att lånefinansiera eget boende.

Det finns en oljeblandad ridå av till hälften antänt motorbränsle över både dåtidens Saab och tidens förhoppningar att en gång för alla på ett genomreglerat och planenligt sätt bygga bort alla brister.

I dag är bilarna mycket smartare. De bästa har tagit stora steg mot nollutsläpp. Bilismen, satt under hårt förändringstryck, håller på att svara. Bostadssektorn och politiken börjar känna av det samlade trycket. Nu är tiden inne att hitta svaren.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.